Actrice wint met charme sympathie voor onderzoek naar geld en idealen

„Poep is het nieuwe geld! Het is eerlijk verdeeld en je blijft het bijdrukken”, roept Dette Glashouwer opgelucht. Ze zit gehurkt boven een gat in de grond, aan het eind van een maand reizen door Kenia. Op de achtergrond klinkt euforische filmmuziek.

Sinds haar theatergezelschap Suver Nuver werd wegbezuinigd, onderzoekt Glashouwer in solovoorstellingen haar relatie tot geld. In Dette goes to Africa doet ze sympathiek verslag van research in Kenia. Glashouwer is benieuwd naar de populaire ruilhandel in mobiele belminuten, waarmee arme Kenianen zelfs op straat koeien verhandelen. Ze besluit gratis op te treden in ruil voor beltegoed, waarmee ze op haar beurt weer een chauffeur en hotel kan betalen. Al snel komt ze er echter achter dat in Kenia „blanken dingen gratis doen en er geld toeleggen”. In plaats van een ruilutopia treft de actrice vooral armoede, ongelijkheid en een enorm schuldgevoel.

Glashouwer strooit met economische verklaringen, die terugvoeren op zowel de slavenhandel, de kolonisatie als het imperialisme. Niet alle lijntjes zijn even goed uitgewerkt. Maar met haar charmante, sexy en soms wat (vals) naïeve vertelstijl wint Glashouwer alsnog alle sympathie.

De actrice kreeg het ook al voor elkaar om aandeelhouders de helft van haar onderzoeksproject te laten financieren. Ze legt al tijdens de voorstelling verantwoording af voor het decor; ze heeft het bewust bescheiden gehouden met enkele Afrikaanse batiks en een ‘traditioneel’ masker van een ongezellige toeristenmarkt ergens tussen Mombasa en Nairobi.

Aan het eind van de voorstelling presenteert Glashouwer nieuwe investeringsmogelijkheden. Wie wil dat ze ook alternatieve betaalsystemen op Sardinië en bij pensioenfondsen grondig uitzoekt, kan vanaf 5 euro shareholder worden.

Joke Beeckmans