Telegraaf op zoek naar nieuw uiterlijk

De grootste betaalde krant van Nederland gaat nog niet over op een compact formaat. De reclame-inkomsten zouden zo sterk dalen dat de directie het tabloidplan heeft uitgesteld.

Dagblad De Telegraaf gaat nog niet over op een kleiner formaat. De overstap naar tabloid is weer uitgesteld. De directie vreest een forse daling van de advertentie-inkomsten.

De Telegraaf had plannen om dit voorjaar over te gaan op tabloid, de helft van de huidige broadsheet. Maar dat wordt op z’n vroegst komend najaar of zelfs pas in 2015. Dat melden bronnen rondom Telegraaf Media Groep (TMG).

Een overgang naar tabloid zou leiden tot een aanzienlijke daling van de advertentie-inkomsten, aldus bronnen. Meer nog dan de dalende trend in de markt. De TMG-leiding zou daar zo van zijn geschrokken dat het plan is uitgesteld.

De Telegraaf en veel andere dagbladen zien hun reclamegelden de laatste jaren sterk teruglopen. Het Telegraaf-concern verdiende in 2012 11 procent minder met reclame in zijn gedrukte media dan een jaar eerder. Bovendien levert een advertentie in een krant van kleiner formaat vaak minder op dan een broadsheet-advertentie. In 2012 verdiende het Amsterdamse concern met advertenties (dagbladen, huis-aan-huiskranten, radio, internet) ruim 220 miljoen euro.

De Telegraaf is het laatste dagblad in Nederland dat nog verschijnt op broadsheet. De andere titels, landelijke en regionale, verschijnen op een kleiner formaat. Veel lezers willen een compacte, overzichtelijke krant. Vorig jaar gingen de regionale kranten van TMG, waaronder het Noord-Hollands Dagblad over op tabloid.

De kans dat De Telegraaf op broadsheet blijft verschijnen is „nihil”, zegt Wim Hoogland, voorzitter van de redactieraad. „Maar er is nog helemaal niks besloten.” Wij zijn het nog steeds aan het onderzoeken, reageert hoofdredacteur Sjuul Paradijs per e-mail. Meer wil hij niet kwijt.

Volgens een bron is de redactie niet tegen de overgang. Wel heerst er onrust over de personele gevolgen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de Metropool-pagina’s? De journalisten in Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam die die sectie verzorgen, zouden vrezen voor hun baan.

De Telegraaf doet al jaren onderzoek naar een nieuw formaat. Drie jaar geleden werden al proefkranten gemaakt. De zondagkrant die in 2010 werd gestaakt, verscheen op tabloid.

TMG heeft opnieuw het bureau van de Cubaans-Amerikaan Mario García ingehuurd. Hij is de beroemdste krantenontwerper van de wereld en gaf bijna zeshonderd titels een nieuw uiterlijk. In Nederland restylede hij het AD. García was vorige week bij TMG en binnen een paar weken keert hij weer terug. Een van zijn artdirectors is voor langere tijd gestationeerd aan de Basisweg. García verzorgde de invoering van de nieuwe weekendbijlagen van De Telegraaf. Sinds 2012 verschijnen die op tabloidformaat.

García’s belangrijkste vraag, legde hij onlangs uit op zijn blog, is hoe het unieke karakter van vooral de voorpagina van De Telegraaf overeind kan blijven als die voorpagina de helft zo klein wordt. García noemt de Telegraaf-vormgeving „retro”, „gedateerd” en „van een vorig tijdperk”. Maar hij benadrukt tevens het belang van emotie in het ontwerp van een krant. „Het is De Telegraaf. Punt. Je houdt ervan of je haat het. Het is wat het is. Voor De Telegraaf werkt het. En hoe!”

Toch zag de grootste krant van Nederland het afgelopen jaar zijn betaalde oplage dalen onder 500.000. Rond 2000 had de krant nog een oplage van 800.000. De Telegraaf heeft nog relatief weinig digitale abonnees.