Smeltende koorzang over bergen in de maneschijn

Aan de vooravond van hun festival in Eindhoven werkt het Storioni Trio van strijkerbroers Wouter en Marc Vossen (viool en cello) en Bart van de Roer (piano) met het Nederlands Kamerkoor samen in het hoogromantisch programma Von der Liebe.

Voor het Kamerkoor is dit na een zware subsidieslag een transitieperiode. Maar aan Risto Joost heeft het koor in elk geval een chef die zich minutieus inzet voor de klankcultuur, en die en passant de nodige frisheid verleent aan de uitstraling.

Dit liefdesprogramma is een schoolvoorbeeld van synergie in crisistijd. De combinatie van koor met piano en strijkers is behalve overzichtelijk ook bijzonder en maximaal warmklankig. Het leidde zeker in Joseph Rheinbergers Die Nacht met zijn smeltende harmonieën tot het soort volbloedromantiek (‘bergen in maneschijn’) waartegen geen ironie gewapend is.

Schumanns Vier doppelchörige Gesänge lieten aan perfectie in intonatie van de zestien koorzangers nog een en ander te wensen over. Maar Schuberts Die Geselligkeit werd met energie en zichtbaar plezier gezongen. Met de geweldige altvioliste Dana Zemtsov bracht koor-alt Karin van der Poel ook een onopgesmukte interpretatie van Brahms’ Lieder für Alto, Viola und Klavier – vaak gezongen door een mezzo met meer solistische polish en daarom hier des te intiemer en ontroerender.

Met Mendelssohns Tweede Pianotrio maakte het Storioni Trio, vooral dankzij de opvallend vlammend spelende Wouter Vossen, de best denkbare reclame voor zijn eigen festival. Hopelijk komen daar komend weekend meer mensen op af dan de driehonderd gedisciplineerd luisterende liefhebbers gisteren in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ.