Opticien liet eigen werknemers stiekem filmen

Bij Greving & Greving, een opticienketen in het noorden van het land, zijn werknemers heimelijk gefilmd door mysteryshoppers met verborgen camera’s. Het bedrijf wilde zijn werknemers laten zien hoe zij functioneren. De mysteryshoppers deden zich in januari 2013 voor als klanten en filmden hoe zij werden geholpen. In 3 filialen zijn 4 werknemers stiekem gefilmd.

Dat heeft Greving & Greving bevestigd na een tip hierover op Publeaks, een website waarop klokkenluiders informatie doorspelen aan de pers.

Vorige week werd Media Markt door het College Bescherming Persoonsgegevens berispt voor een vergelijkbare kwestie. De elektronicaketen had ook mysteryshoppers met verborgen camera’s ingezet voor trainingsdoeleinden. Volgens het CBP was dit in strijd met de wet. Mogelijk volgt een boete.

Een maand na de opnames bij Greving & Greving kwam Media Markt in het nieuws. Daar schrokken de keten en Klik Company, het bureau dat de nepklanten leverde, zó van dat de verborgen camera niet meer is gebruikt. Eigenaar Ton Greving: „Wij hadden géén idee dat we ons op het randje begaven van wat wel en wat niet kon. Toen hebben we besloten: dit doen we niet meer.”