Net zo saai, maar wel veiliger: dit is het nieuwe tientje

Er is een nieuw biljet van tien euro. Het is vandaag gepresenteerd door de Europese Centrale Bank, om valsemunters een stapje voor te zijn. Vanaf 23 september zijn ze in omloop. Er zitten nieuwe echtheidskenmerken op - maar die maken ‘m niet minder saai.

In de bankbiljettentechnologie is sinds de invoering van de euro vooruitgang geboekt. De briefjes uit de nieuwe serie (waarvan het vijfje vorig jaar al geïntroduceerd werd) zijn daarom volgens de ECB beter te controleren op echtheid dan de oude, die alweer uit 2002 stammen. Om concreet te zijn: de nieuwe heeft een voelbaar reliëf aan de randen en een watermerk en hologram van de Griekse mythologische prinses Europa. Bovendien verandert het cijfer in de linkeronderhoek van kleur wanneer je het briefje kantelt.

Haal de muis over het briefje om de oude en nieuwe versie te vergelijken:


Er is nog een verschil tussen oud en nieuw: omdat Bulgarije van plan is de euro binnen enkele jaren in te voeren, staat het woord ‘euro’ nu niet alleen in het Latijn en Grieks op het biljet, maar ook in het cyrillisch.

Voor de nostalgici, hier het nieuwe eurotientje en het oude guldentientje:


Het nieuwe tientje heeft een beschermende laag, waardoor het langer meegaat dan het oude biljet. Dit is het tweede biljet in de Europa-serie, zoals de nieuwe serie gedoopt is. Uiteindelijk worden alle zeven eurobiljetten in volgorde van oplopende waarde van een nieuw ontwerp voorzien. Later dit jaar komt de ECB met meer informatie over de nieuwe 20- en 50-euro-biljetten. De oude versies behouden hun waarde, maar worden wel langzaam uit de roulatie genomen.

Briefjes zijn ‘saai en politiek correct’

Aan het aanzicht van de briefjes verandert evenwel niet veel, ondanks de kritiek die er al jaren is op de ‘saaie’ en ‘politiek correcte’ ontwerpen. De zeven briefjes hebben allemaal een afbeelding van een brug of een poort die symbool staat voor een periode uit de Europese architectuurgeschiedenis, zoals de Romaanse periode (10 euro), de Gotiek (20 euro) en de Renaissance (50 euro). Maar de gebouwen zijn fictief: ze bestaan niet echt omdat de ECB bang was een bepaald land voor te trekken door een bestaand gebouw of persoon af te beelden. Geen Eiffeltoren, Acropolis of Sagrada Familia dus, en geen Beethoven, Da Vinci of Van Gogh.

Ook niet op het nieuwe tientje. Dat toont gewoon weer dezelfde poort als het oude. Dat de gebouwen niet echt bestonden, zorgde een paar jaar geleden bij de Nederlandse grafisch ontwerper Robin Stam wel voor een idee: hij ontwierp echte versies van de afgebeelde bruggen, die nu te zien zijn in Spijkenisse.

sitestat

Gedurfd ontwerp kreeg veel kritiek in Zwitserland

Saai waren de bankbiljetten in ieder geval niet toen de Zwitserse bank in 2005 een wedstrijd uitschreef voor nieuwe ontwerpen. De winnaar was Manuel Krebs, die met deze bijzonder kleurrijke ontwerpen kwam. Maar ook toen was er kritiek: de Zwitsers betaalden liever niet met briefjes waar bloedcellen en embryo’s op stonden, zodat besloten werd de opdracht aan de nummer twee te geven. De briefjes van Manuele Pfrunder, die deelnam met deze ontwerpen, worden in 2015 verwacht.