Klik-aas

Spelen // Koppen Echte kop of verzonnen? Headlinesagainsthumanity.com

„Clickbait: lokaas voor uw oogbal. Klikgerichte journalistiek. Kijkcijferschrijven. Ik haat het, het is afschuwelijk, het is de toekomst”, schreef columnist Arjen van Veelen vorige week in deze krant. Waarom? Omdat cijfers over welke artikelen wel en welke niet worden gelezen (aangeklikt althans), kan leiden tot verschraling van het media-aanbod. Bij headlinesagainsthumanity.com (HAH) kun je testen of je doorhebt wat echte koppen zijn, en welke nep. Het doel is erop te wijzen dat we worden gelokt door die koppen, terwijl de inhoud verwaarloosbaar is. Zo krijg je een kop als ‘A Surprisingly Simple Way To Know Which Companies Are Cool And Which Are Sorta 'Meh'’ Echte kop? Ja, van Upworthy. Of ‘UPS Driver Has Sex with Hooker in Truck, Hooker Posts Photos Online’: echt, bij Gawker. Men zou er volgens HAH goed aan doen geld uit te geven aan getalenteerde schrijvers en hun uitgevers, in plaats van dit soort artikelen aan te klikken. Wat je daar ook van vindt: het spelletje is vermakelijk.