De gordijntjes hangen nog voor de ramen

Foto Max Rossi/Reuters

Hij ligt er nog, de Italiaanse scheepsreus. Vastgelopen in de ondiepe wateren voor de kust van Giglio, onder commando van de beschonken kapitein Francesco Schettino en zijn Moldavische minnares op de brug. De grijze gordijntjes, half verteerd na bijna twee jaar onder water te hebben doorgebracht, hangen nog voor de kajuitramen.

Op 13 januari 2012 kapseisde de Costa Concordia voor de kust van Italië. Kapitein Schettino liet het cruiseschip vlak langs het eilandje Giglio sturen om een eregroet te kunnen brengen aan de familie van zijn stuurman. Schettino zou de bemanning hebben gevraagd vaart te minderen, zodat hij zijn toetje kon opeten voordat hij het roer overnam. Bij de ramp kwamen 32 mensen om.

Afgelopen najaar is begonnen met de berging van het schip. Met behulp van de de parbuckling hijs-techniek – nooit eerder toegepast bij een schip van die omvang – werd de romp rechtop gezet. Een deel van het verroeste schip bleef daarbij onder water liggen. Gisteren is het resterende deel gekanteld. Dertig gigantische tanks gevuld met lucht zullen het wrak straks in zijn geheel van de zeebodem tillen in juni. Het wrak zal als één geheel op het Nederlandse bergingsschip Dockwise Vanguard worden gehesen. Daarna wordt het schip naar een nog nader te bepalen slooplocatie vervoerd, mogelijk in Italië zelf.