Column

Beautytip voor de stoere vrouw

Op de foto hierboven draag ik een shirt van Matinique (€ 29,95). Het brilmontuur is van Hans Anders (€ 35,-). Mijn gezichtspoeder is van Rimmel. De hairdo werd verzorgd door mijn vaste Marokkaanse kapper Royal.

Ik weet niet of u het wel wilt weten. Maar dit weekend las ik modeblad Glamour, een themanummer over Generation Glamour, „Dé 100 leukste, stoerste, inspirerende vrouwen van dit moment”. Vol advocaten, gamedesigners, kitesurfers, fotomodellen, heel veel fotomodellen. Ze kregen vragen als „wat is je goal?” (Glamour heeft als style dat je om de vier words Engels gebruikt.) En ze droegen kleding die ze niet zelf hadden gekozen. Advocaat Femke droeg een jurk van Claes Iversen. Filosoof Simone droeg een jurk van Paul & Joe. Microbioloog Rosanne droeg een sweater van 5 Preview. Et cetera.

Ik was van plan daar een héél grappig stukje over te schrijven. Deze topvrouwen leken gebruikt als paspopjes. En ze mochten hun kleding niet eens houden, hoorde ik.

Haha. Maar toen dacht ik: lekker makkelijk. Als man pluk je een shirt van je kledingberg en kun je naar je werk. Maar voor een ambitieuze vrouw gelden uiterst stringente regels – las ik althans in een zeer intrigerend artikel van Nathalie Wouters in NRC Handelsblad. De regels:

Nóóit open schoenen. Make-up moet! Geen té trendy bril. Een broekpak is een faux pas! In het voorjaar panty’s van „10 tot 30 denier”. Enzovoorts.

Vrouwen met ambitie mogen niet zelf hun kleren uitkiezen. Schokkend, vond ik: kennelijk bestaat er een soort kantoortalibaan die tot op de mm nauwkeurig bepaalt hoe veel bloot een vrouw mag tonen en of een broekpak wel mag – alle debat over hoofddoek en boerka verbleekte.

Het recht om ’s ochtends zelf je kleding te kiezen zou ik het liefst grondwettelijk verankerd zien. Baas in eigen garderobe. Maar hier las ik als kleedtip: „Kies vooral voor vrouwelijke kleding. De emancipatie is inmiddels zo leuk opgeschoven dat vrouwen zich niet meer als mannen hoeven te kleden om succesvol te zijn.”

Voor duiding kocht ik Opzij. Nooit begrepen waarom dat blad zich puur op vrouwen richt; wie voor gelijkheid strijdt, moet niet de helft der mensheid uitsluiten. Soit. Ik las over „12 vrouwen met een wereldidee” – Opzij is inmiddels ook best Glamour. Maar ik las ook een interview met de Amerikaanse Anna Holmes, oprichter van de feministische site Jezebel.

Grappig: de feministe bleek voor Glamour te hebben geschreven. Ze zei dat zulke vrouwenbladen onzekerheden creëren (‘ben ik goed in bed?’) om die dan te kunnen ‘oplossen’.

Ik dacht aan Generation Glamour. Dat themanummer was proudly powered door Colgate-tandpasta. Na afloop van de launch kregen alle topvrouwen een goody bag mee, hoorde ik.

Wat zat er in deze bag? Wat kregen deze advocaten, wetenschappers en zakenvrouwen?

Zij kregen: een fles mondwater, een tube tandpasta en een tandenborstel. Want: „JE LACH IS JE BESTE BEAUTYACCESSOIRE.”

Doei vrouwenpower. Lief glimlachen, of je mond houden. Of je mond spoelen. Fuck you met je tandpasta, zou ik zeggen als vrouw, maar ik ben een man.

Mijn beautytip: word nooit een paspop.