Olympische reclame

Kijken // reclamefilmpjes Olympische Spelen België: nrch.nl/396k Procter & Gamble: nrch.nl/396n

De Olympische Spelen in Sotsji gaan straks natuurlijk over sport (en mensenrechten?), maar ook de onvermijdelijk commerciële factor van de Spelen heeft een mooie kant. Bedrijven die graag meeliften op het evenement weten namelijk hoe ze de aandacht moeten grijpen: met prachtige reclames. Een van de mooiste komt uit België. Voor het Belgisch Olympisch Comité kwam in november vorig jaar al een stemmige zwart-witte reclame vol prachtige beelden van wintersporters in een sneeuw- en bergloos België. Mijn Vlakke Land van Jacques Brel maakt het af. ‘Wij hebben geen bergen nodig om medailles te winnen’, is de boodschap.

En deze week kwam Procter & Gamble, producent van onder meer Pampers en Duracell, met een ode aan moeders. Bij de Spelen in Londen van 2012 deed het bedrijf dat ook, met een reclame-Emmy als gevolg. Ook deze commercial, waarin moeders hun kroost helpen met opstaan na het vallen bij schaatsen, snowboarden, skiën en meer, is tranentrekkend mooi. Hoe het níét moet weten ze in de VS, waar het Olympisch team voor NBC een reclame maakte, vlak voor Kerst. De Amerikaanse afvaardiging zingt ‘12 days of Sochi’, en het is vreselijk. Bekijk die, als het niet anders kan, hier: nrch.nl/396p.