Iedereen rijdt erop: van tokkie tot yuppie

Scooters zijn populair, vooral in de stad. Maar een aantal grote steden vindt ze gevaarlijk en wil nog dit jaar een helm verplicht stellen. Wat vinden de scooterrijders daar van? Vier portretten.

Tekst Christiaan Pelgrim, foto’s David van Dam

De grote steden zijn er klaar mee. De „langsracende en stinkende scooters”, in de woorden van de Amsterdamse verkeerswethouder Wiebes, moeten van het fietspad af. Ze veroorzaken te veel overlast voor de fietsers. De hoofdstad wil snorscooters nog dit jaar met een helm op de rijbaan laten rijden, zei burgemeester Van der Laan op 5 januari in tv-programma Buitenhof. Hoewel het nog twijfelachtig of hij hiervoor toestemming krijgt van minister Schultz van Haegen (Verkeer, VVD), zijn ook Rotterdam, Den Haag en Utrecht geïnteresseerd in zijn plan.

Snorscooters zijn populair, vooral in de stad. Landelijk is er na jarenlang stijgende verkoopcijfers een kleine daling te zien in de verkoop, waarschijnlijk door de invoering van het praktijkexamen in 2010. In Amsterdam was de groei nog wel explosief. Van 9.000 snorscooters in 2007 naar 25.000 in 2012.

Bij een snorscooter – herkenbaar aan de blauwe kentekenplaat – hoef je geen helm op, maar je mag er maximaal 25 kilometer per uur mee rijden, op het fietspad. Dat maakt hem ideaal voor de stad. De bromscooter – met de gele kentekenplaat – is juist populairder in landelijke gebieden. Een helm is verplicht. Maar je mag er op de rijbaan 45 kilometer per uur mee rijden.

Wie die scooterbezitters zijn? Allerlei soorten mensen, zegt Patrick Groen, eigenaar van de winkel Scooter King in Den Haag. Soms komen er mannen binnen die strak in pak zijn. Soms zijn het oudere vrouwen. Een collega vult aan: „We zien alle lagen van de bevolking. Van tokkies tot yuppies.” Op deze pagina vier types scooterrijders die je grofweg zou kunnen onderscheiden: de makelaar, de oudere, de scholier en de hipster.

Groen zegt dat er in ieder geval vrij weinig jongeren in zijn zaak komen. „Zij kijken eerder bij online prijsstunters.” Hij ziet veel mensen tussen de 25 en 45 die zeggen dat de auto te duur wordt. Er komen ook wat rijkere mensen die hun tweede auto vervangen voor een scooter. Slechts een op de vijftien kopers van een snorfiets – waar de snorscooter onder valt – is 21 jaar of jonger, blijkt uit cijfers van de brancheverenigingen BOVAG en RAI. Bijna 60 procent is 26 tot 56 jaar.

De best verkopende scooterproducent is Piaggio, bekend van de Vespa. Daarna volgt SYM. Beide staan vooral bekend om hun klassiek Italiaans ogende scooters, vaak met windscherm. Volgens Groen heeft de populariteit van deze retroscooter een vlucht genomen sinds er een foto opdook van Willem Holleeder op zo’n klassieke scooter met windscherm. Vroeger wilde niemand een scherm. Nu neemt iedereen het er standaard bij.

Een woordvoerder van Piaggio omschrijft de koper van een Vespa als „iemand die gevoelig is voor uitstraling en hippe producten”. De goedkopere Piaggio Zip wordt volgens hem vaker gekocht door jongeren.

De woordvoerder herkent de vernieuwde populariteit van windschermen sinds de Holleederfoto. Het is volgens hem overdreven om te zeggen dat de populariteit van retroscooters volledig aan hem te danken is. „Maar hij heeft het imago in ieder geval geen kwaad gedaan.”