Wetenschap in Paradiso, 100 jaar reclame en Vlaams oorlogsdrama

Still uit de nieuwe Vlaamse dramaserie over de Eerste Wereldoorlog, In Vlaamse Velden. Foto website Eén / een.be

Dit weekend tipt nrc.nl onder meer de film The Wolf of Wall Street, een lezing over sciencefiction in poptempel Paradiso en de reclametentoonstelling ‘100 Jaar BN’ers in Reclame’.

GAAN // The Science of Fiction

jan t/m juni, 11 euro, Paradiso, Amsterdam

2014 wordt een goed jaar voor sciencefiction, dat schreef de filmredactie van NRC Handelsblad al aan het begin van dit jaar. Daar speelt poppodium Paradiso handig op in met de lezingenreeks ‘The Science of Fiction’, waarin de zin en onzin van wetenschappelijke thema’s in speelfilms aan bod komen:

“Aan de hand van speelfilmfragmenten bespreken acht vooraanstaande Nederlandse wetenschappers onderwerpen als klimaatverandering, pandemieën, teleportatie en buitenaards leven.”

Aanstaande zondag 12 januari treedt Ron Fouchier (viroloog, Erasmus Medisch Centrum Rotterdam) aan voor de eerste lezing, getiteld ‘Pandemieën: rampenfilm of een reëel gevaar?’ Wellicht dat een voorbeeld van de pandemie in de SF-film Twelve Monkeys (1995, regie Terry Gilliam) aan bod komt:

KIJKEN // The Wolf of Wall Street

in diverse bioscopen

Sinds deze week is het nieuwe samenwerkingsproject van regisseur Martin Scorcese en acteur Leonardi DiCaprio, The Wolf of Wall Street, te zien in de bioscopen. De film gaat, zoals meer films van Scorcese, over een schurk: Jordan Belfort, gespeeld door Leonardo DiCaprio. Belfort, die op zijn 26ste naar eigen zeggen al 49 miljoen dollar verdiende, investeerde dat in callgirls, Ferrari’s, pillen en bergen cocaïne. Hoe DiCaprio zelf tegen Belfort, die hij inmiddels persoonlijk kent, aankijkt legde hij vorige week uit in een interview met NRC.

En de critici? Die zijn lyrisch. NRC-filmredacteur Raymond van den Boogaard geeft de film vier ballen:

“De film is in feite één lange clownsscène, over een milieu waarin geld maken en onmiddellijke behoeftebevrediging alle andere menselijke aspiraties hebben verdrongen.”

GAAN // 100 jaar BN’ers in de reclame

Beurs van Berlage, Amsterdam

Bart de Graaff met zijn Bichoc, Dries Roelvink in zijn gele zwembroek, Martin van Waardenberg als irritante buurman in de Gamma-reclames. Bekende Nederlanders worden al jaren voor reclames gestrikt. In de tentoonstelling ‘100 jaar Reclame‘ kun je alles te weten komen over de relatie tussen BN’ers en reclames:

“100 Jaar Reclame neemt je mee op een reis door de tijd. Je gaat door verschillende tijdvakken, en ziet hoe beroemdheden in de reclame de tijdgeest weerspiegelen. De knusheid van de jaren ’50, de vrijheidsdrang van de ‘sixties’, het verlangen naar authenticiteit van de jaren ’90: het komt in de tentoonstelling allemaal aan bod.”

Bekijk een reportage van De GidsFM van de Vara over de tentoonstelling:

En als we toch bezig zijn; deze persoonlijke favoriet kent u vast ook nog wel:

KIJKEN // In Vlaamse Velden

vanaf zondag 12 januari, Eén (Canvas), 21.20 - 22.15u

Dit jaar is het 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog plaatsvond. Vanaf aanstaande zondag zendt de Belgische tv-zender Eén de nieuwe Vlaamse dramaserie ‘In Vlaamse Velden‘ uit, van regisseur Jan Matthys. De serie focust in tien delen op de Gentse familie Boesman die probeert te overleven tijdens de Eerste Wereldoorlog:

“Centraal in het verhaal staat de 15-jarige Marie, een naïeve puber die door haar ervaringen in de oorlog, ontpopt tot een gelouterde, volwassen vrouw die gelooft in de toekomst. De echte impact van de oorlog wordt voor de familie pas echt voelbaar wanneer de Duitsers hun huis bezetten.”

Bekijk hier een interview met regisseur Jan Matthys over de serie.

GAAN // Kleurenhoutsneden van Utagawa Kuniyoshi

deel 1 van de tentoonstelling t/m 19 januari, deel 2 vanaf 21 januari t/m 9 maart, Sieboldhuis, Leiden

In het Sieboldhuis, het Leidse Japanmuseum, kun je de komende tijd naar een tweedelige tentoonstelling ‘Helden, Humor Horror’, over de Japanse prentkunstenaar Utagawa Kuniyoshi (1791 - 1861). De ruim 130 topstukken uit een privécollectie van een Japanse verzamelaar zijn voor het eerst in Europa te zien.

NRC-redacteur Gijsbert van der Wal schreef gisteren dat de Japanse tekenaar tot de “meest veelzijdige prentkunstenaars van de negentiende eeuw behoort”:

“Zijn soepele vormen en surrealistische scènes lopen vooruit op onze strips en animatiefilms. Zie de handgebaren met elastische vingers, zie de grappig-griezelige monstertjes en demonen, zie de dieren die zijn uitgedost als mensen. Aangeklede, rechtop zittende katten hebben op hun beurt kleine huisdieren: het Goofy-en-Pluto-verhaal, maar dan een eeuw eerder.”

Bekijk hier een filmpje over de katten van Kuniyoshi: