Nieuwe uitgever Opzij: ‘Het feminisme maakt een revival door’

Opzij is definitief verkocht aan Veen Media, zo meldt nieuwe uitgever Leo Schaap. Als onderdeel van een sanering werd het feministische maandblad in november in de verkoop gezet door uitgeverij Weekbladpers Groep. Schaap zegt niet hoeveel hij heeft betaald: „Maar het vinden van een goed huis voor Opzij was voor WPG belangrijker dan commerciële overwegingen.” Hoewel Opzij verlies lijdt en de tijdschriftenmarkt krimpt, ziet Schaap toekomst in het blad: „Soms kan een tijdschrift in een andere omgeving nieuwe perspectieven krijgen. Het aantal abonnees is vorig jaar voor het eerst gestegen en het feminisme maakt in het buitenland een revival door. Ik zie nog groei in het uitbouwen van de platformen: Opzij-evenementen, Opzij-boeken en digitale verbreding. Vanaf volgend maand verschijnen onze titels ook als app.” Schaap heeft dertig mensen in dienst en krijgt en nu vijf van Opzij bij. (NRC)