Publieke Omroep: jacht op leden moet stoppen

Omroepen moeten meer samenwerken, vindt voorzitter Henk Hagoort

De publieke omroepen moeten nog meer gaan samenwerken. Ze moeten samen programma-ideeën verkopen in het buitenland en de opbrengsten delen, hun redacties samen huisvesten en meer informatie delen over hun leden. Maar: meer samenwerking kan alleen als de geld verslindende jacht op omroepleden wordt afgeschaft.

Dat stelde de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie op het Mediapark. „Wij hebben elkaar in Hilversum keihard nodig”, zei bestuursvoorzitter Henk Hagoort. De NPO is de koepelorganisatie in Hilversum en beslist wat de publieke omroep brengt op radio en tv.

Een aantal omroepen is niet blij met de voorstellen van Hagoort; onder meer MAX en VPRO vinden dat de NPO te veel macht krijgt. „De raad van bestuur maakt zich breed”, zegt Jan Slagter van MAX. Hij hekelt het plan om de leden minder belangrijk te maken. „Drie miljoen omroepleden doen er dan plotseling niet meer toe.” Begin deze week uitte VPRO-directeur Lennart van der Meulen al kritiek op de NPO. Zo dreigt een nieuw conflict tussen de NPO en de omroepen.

De oproep van Hagoort komt een week nadat zes omroepen officieel zijn gefuseerd. AvroTros, KRO/NCRV en VARA/BNN vormen nu drie grote omroepen. Volgens de NPO kan de publieke omroep alleen gezamenlijk de bezuinigingen goed doorkomen. Het mediabudget krimpt de komende jaren met een kwart miljard euro, een derde van de begroting.

Onduidelijk bleef gisteren hoe concreet de samenwerkingsplannen zijn. Hagoort hield geen speech, maar liet zich samen met medebestuurslid Shula Rijxman interviewen door presentatrice Eva Jinek. „Een slecht toneelstukje”, noemde Jan Slagter het. Niet helder was bijvoorbeeld de gezamenlijke verkoop van formats, klaagde Marc Adriani van VARA/BNN. Als een omroep een eigen format verkoopt aan een buitenlandse zender, mag die omroep dat geld dan houden? Of moet het in een grote pot? Adriani ziet dat laatste niet zitten.

De NPO vindt dat de omroepen samen sterker staan tegenover internationale aanbieders als Netflix en YouTube en de grote Amerikaanse producenten. Hagoort: „Gisteren bestelden we [de dramaserie] Dokter Deen nog bij een Nederlandse producent, morgen is dat bij een gigant van 20 miljard.” Hagoort doelde op producent Eyeworks die mogelijk wordt overgenomen door het grote Amerikaanse mediaconcern Time Warner.

De NPO wil dat de omroepen meer informatie delen over hun leden en hun programma’s. Als bekend is wat mensen het liefst kijken kan ook een dienst als Uitzending Gemist betere kijktips geven aan de gebruikers.