Leidseplein voor voetgangers

Meer voetgangersruimte, geen taxi’s en auto’s, plus een ondergrondse fietsstalling. Het Leidseplein wordt vernieuwd, maar is wel pas in 2020 klaar.

Leidseplein en omgeving worden vanaf volgend jaar vernieuwd. Burgemeester Van der Laan, wethouders en het bestuur van stadsdeel Centrum gingen deze week akkoord met het definitieve ontwerp voor het plein.

Voetgangers krijgen straks voorrang: het plein wordt autovrij, de taxistandplaats verhuist naar de Leidsebrug en (brom)fietsen moeten ondergronds of krijgen extra plekken. Vakken voor bloemen en planten maken het plein groener dan eerst gepland was, hoewel er wat minder bomen zullen staan. Leidseplein, Kleine-Gartmanplantsoen en Leidsebrug moeten ook meer een geheel gaan vormen. De straten worden daarom allemaal van één type natuursteen. Kosten voor het project: 60 miljoen euro.

De aanloop naar het definitieve plan was lang: al sinds 2002 wordt gepraat over ontwikkeling van het gebied. Na onder andere de vernieuwing van het DeLaMar Theater, de City-bioscoop en de Marnixstraat en een nieuwe zaal voor de Stadsschouwburg werd duidelijk dat het Leidseplein zelf ook aan vernieuwing toe was.

Door het vele verkeer, de talloze fietsen en de taxistandplaats is de uitstraling „rommelig”, zo schrijft de gemeente: „Voetgangers hebben er te weinig ruimte.” Gevaarlijk is het ook, want nooduitgangen raken geblokkeerd door fietsen en hulpdiensten kunnen er vaak niet meer goed langs.

Daar komt nu dus verandering in, maar dat duurt wel tot 2020 – waar eerder nog op 2016 werd gehoopt. De snelheid wordt bemoeilijkt door de omvang, zegt woordvoerder van het stadsdeel Adam Çetindag: de renovatie van de Leidsebrug en de Stadhouderskade, Marnixstraat en het terras – het westelijke gedeelte – moeten in 2017 al klaar zijn. Maar het oostelijke deel, waaronder de ondergrondse fietsenstalling, wordt pas vanaf eind 2017 gebouwd en is in 2020 af.

De bouw wordt in die twee fases gedaan om overlast te beperken. Tramverkeer kan op een paar weken na gewoon blijven rijden; voor voetgangers en fietsers komt een vervangende brug als de Leidsebrug verbouwd wordt. Maar de vernieuwing „zal zeker een grote impact hebben op de omgeving”, schrijft de gemeente. Met de horeca moeten bijvoorbeeld nog afspraken worden gemaakt om op een geschikt moment het terras te vernieuwen. Maar „overlast is nooit helemaal te verhelpen”, aldus Çetindag.

In februari moeten gemeenteraad en deelraad de plannen nog goedkeuren. Daarna kan de uitvoering in 2015 starten. Het is te hopen dat het succes van de ondergrondse stalling op het Leidseplein straks groter is dan bij de OBA: daar werd onlangs een prijsvraag uitgeschreven om meer fietsers en scooteraars te laten parkeren onder de centrale bieb. De fietsenstalling staat vaak voor tweederde leeg.