Iedereen wil een onesie

Eh, ja, zijn dit niet gewoon pyjama’s? // Nee, sinds celebrity’s als Justin Bieber en Rihanna ze droegen, veroveren onesies de wereld // Het geheim: ze zijn warm, zitten lekker – en het is „humor”

Het is wel een raar gezicht. Als Geke Bouwers beneden komt dan zit daar ineens een giraffe op de bank. Geen echte giraffe natuurlijk. Nee, het is haar dochter in een onesie.

Een onesie (zeg: ‘wansie’) is momenteel hét mode-item onder tienermeiden. Het betreft een pyjamapak bestaande uit één geheel, zoals een romper – maar dan niet voor baby’s, maar voor jongeren en volwassenen.

De pakken worden voornamelijk thuis gedragen en zijn vaak voorzien van kerstpatronen, camouflageprints of glitters. Maar de meeste populaire onesies zijn die in de vorm van een dier. Zo zijn er pandapakken, tijgerpakken, varkenspakken, hondenpakken, koeienpakken, olifantenpakken, apenpakken, konijnenpakken en ga zo maar door. De pakken zijn voorzien van allerlei details; aan de voeten klauwen, op de capuchon konijnenoren of een olifantenslurf, op de kont een staart en op de buik wat zuigspenen.

Iedereen een dino-pak

Toen een van de dochters van Geke Bouwers haar verjaardag vierde, werd het een onesie-party. Alle aanwezigen zaten in een dierenpak film te kijken en ’s ochtends zo aan het ontbijt.

De trend ontstond een half jaar geleden in Nederland, overgewaaid uit Engeland. Grote winkelketens zoals Primark en Asos brachten de onesies in allerlei varianten op de markt.

De pyjama’s werden een rage toen, zoals dat vaak gaat, celebrity’s erin gingen lopen. Zo verscheen Justin Bieber op de rode loper in een onesie met de kleuren van de Amerikaanse vlag en werd Rihanna gespot voor een muziekstudio met een pyjama met doodshoofden erop. Ook de leden van de boyband One Direction dragen de pakken geregeld, zij kregen van fabrikant OnePiece zelfs een eigen lijn. De pyjama’s zijn voorzien van handafdrukken van de jongens en kosten 119 euro per stuk.

De meeste tieners geven niet zo veel geld uit aan een pak. Ze kopen de pyjama’s vooral bij Primark, voor ongeveer 16 euro. Nicole Engels reed onlangs met haar dochter Lotte en diens vijf vriendinnen naar de winkelketen voor onesies. Iedereen kocht een dino-pak. En voor een paar vriendinnen die die dag niet mee konden, rekenden de meiden bij de kassa ook een schapenpak, twee konijnenpakken en een pak met panterprint af.

Wat maakt de onesie zo populair? Dat vragen wij ons ook af, zegt ondernemer Floor Slootweg, eigenaar van de internetwinkel onesieskopen.nl. Afgelopen november zette zij samen met haar partner de site op.

De hond uitlaten, als hond

Het begon als grap: „Ik wilde met een vriendin een onesie-feestje geven maar we konden de pakken niet zo snel vinden.” Toen dacht ze: ik ga ze zelf verkopen. En dat loopt goed, vorige maand verkocht Slootweg er meer dan duizend. Eerst waren het vooral de dieren-onesies die goed liepen. Nu ziet ze ook dat er meer vraag komt naar gewone effen varianten. „Tja, als je staat te koken is zo’n dierenpyjama toch wat te heftig.”

De meeste tieners zeggen dat het pak „gewoon lekker zit en warm is”. Maar daarnaast is het ook „humor”, vertelt Mirron Liu, een tiener uit Den Haag. Op Dierendag liep ze met een vriendin over straat, samen in een dierenpak. „De politie vroeg of we naar de dierentuin gebracht moesten worden.”

Op sociale media zijn de onesies ook een hit. Tieners posten allerlei foto’s; in een varkenspak bij de slager, in een hondenpak de hond uitlaten of in een koeienpak van de sneeuwpiste afroetsjen. Of gewoon comfortabel op de bank.