Barnes & Noble ziet boekenmarkt in VS aantrekken

Ze zijn er nog, de lezersparadijzen van Barnes & Noble (B&N). Vooral in de Amerikaanse buitenwijken zijn de drukbezochte megaboekwinkels nog altijd te vinden, vaak met een Starbucks binnenshuis.

Maar het zijn er minder dan vijf jaar geleden. De Amerikaanse boekenbranche staat onder druk en dat geldt ook voor B&N, de laatste boekhandelketen in de VS. Aan het einde van vorig jaar, hét kerst- en koopseizoen, vielen de cijfers weer tegen.

Deze week bleek dat de elektronische Nook-divisie van B&N 125 miljoen dollar omzette in de laatste negen weken van het jaar: een daling van 60 procent ten opzichte van 2012. In 2009 leek B&N nog op weg om Amazon naar de kroon te steken, toen de Nook-reader vlug een kwart van de e-bookmarkt veroverde. Dat aandeel is gedaald tot 20 procent.

De omzet in de 673 B&N-winkels daalde in 2013 met 6,6 procent tot 810 miljoen euro. De verkoop van boeken, kaarten, kalenders en koffiekoppen maakt nog altijd tweederde van alle omzet uit. Maar de daling was minder ernstig dan werd gevreesd. De nieuwe topman Michael Huseby omschreef zijn gemoedstoestand dan ook als „bijzonder gelukkig”. Wall Street stemde in: het aandeel steeg gisteren met 7,7 procent naar 15,68 dollar.

Hij hoopt op een ommekeer, zei Huseby. Ook door te concurreren met de reuzen van de e-readerbranche, Amazon en Apple. Vorig jaar kwamen er geen nieuwe versies van de Nook, wat het verlies kan helpen verklaren. Maar Huseby kondigde aan dat er wel degelijk vernieuwing komt. „We moeten de apparaten in de winkels en online hebben om relevant te blijven en boeken te verkopen”, zei hij tegen persbureau Reuters.

B&N piekte in 2008, vlak voordat de e-boekrevolutie toesloeg. Sindsdien zijn de beurskoers en het aantal boekhandels gedaald. Maar het goede nieuws voor B&N is dat de sector van e-boeken minder snel groeit.

Jaren van verhitte groei zorgden voor onzekerheid in de boekenbranche. Maar de groei is aan het kalmeren. Sterker, papieren boeken winnen aan populariteit. Tussen januari en oktober – nog voor de kersttijd – steeg de verkoop van hardcovers met 7,6 procent, terwijl de verkoop van e-boeken toenam met 2,2 procent, aldus de Vereniging van Amerikaanse uitgevers.