Verdwijnen onder de illusie van licht en verf

Zien Docu

Close Up: Robyn Beeche, a life exposed

Ned.2, 23.00-23.55 uur

„Als je uit Australië komt, en ineens zoveel vrijheid krijgt, ga je wel eens uit je dak.” Het is wat voorzichtigjes geformuleerd door Robyn Beeche, maar wie het werk ziet van deze Australische fotografe begrijpt dat, toen ze in 1974 naar Londen verhuisde, het leven veranderde in één groot feest. Terwijl een deel van de Londense kunstscene de biezen pakte om zich in New York aan te sluiten bij Andy Warhol, bleef er een levendige undergroundscene over waar Beeche al snel aansluiting bij vond. Ze fotografeerde Leigh Bowery en Visage, stijliconen uit die tijd. Gehuld in bonte outfits werden deze kunstenaars en andere modellen, met behulp van belichting en ingenieuze make-up technieken, omgetoverd tot ware schilderijen.

In een periode dat Photoshop nog niet bestond, wist Beeche het lichaam te laten verdwijnen onder ‘de illusie van licht en verf’. Dankzij deze creativiteit brak ze in de jaren tachtig door en fotografeerde voor modemerken als Revlon en Max Factor. Toch besloot Beeche een nieuw pad in te slaan. Na een bezoek aan een Holi-feest in India in 1992 vestigde ze zich in de pelgrimstad Vrindavan. Daar maakt ze portretten van Indiërs, bedolven onder kleurenpoeder. Het levert opnieuw surrealistische beelden op.

Rosan Hollak