Reisorganisaties boos over e-visum Turkije - consulaat: was al bekend

Foto ANP / Lex van Lieshout

Reisorganisaties zijn boos op Turkije. Het land wil dat toeristen vanaf 10 april online hun visum kopen, dat kan nu nog op de luchthaven in Turkije. Dat melden reisorganisatie TUI en brancheorganisatie ANVR aan nrc.nl. Het Turkse consulaat laat weten dat dit al lang bekend is.

Volgens TUI zijn veel zomerreizen al geboekt en denken mensen daarna niet meer over reisprocedures. Ook vindt de organisatie het een probleem dat alleen met creditcard kan worden betaald, TUI zou graag zien dat het ook mogelijk wordt om via iDEAL te betalen.

‘Extra werk reisorganisaties’

Volgens de branchevereniging voor reisorganisaties, de ANVR, betekent dit ook veel extra werk voor de reisorganisaties omdat zij mensen nu nadrukkelijk moeten gaan inlichten over de nieuwe regels. Daarnaast bestaat er volgens de brancheorganisatie ook onduidelijkheid over het de geldigheid van het e-visum.

TUI laat weten dat het klanten die via hun website een reis boeken gaat inlichten over de verandering. Daarnaast gaat het bedrijf na welke mensen al hebben geboekt en waarschijnlijk niet weten dat ze online een visum moeten aanvragen.

Consulaat: dit is al maanden bekend

Het Turkse consulaat in Nederland laat in een reactie aan nrc.nl weten dat deze verandering al enkele maanden geleden door de Turkse ambassade is gecommuniceerd naar reisorganisaties. Turkije heeft de wijziging doorgevoerd omdat er op de luchthavens in Turkije nu vaak lange rijen staan om een visum te schaffen. “We willen het reisorganisaties juist makkelijker maken”, aldus het consulaat.

Het e-visum kost twintig dollar en is te bestellen via een website van het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken. Jaarlijks reizen ongeveer één miljoen Nederlanders naar Turkije.