Onderwijsinstellingen houden ruim 300 miljoen euro over

Veel onderwijsinstellingen zeggen het financieel zwaar te hebben, maar in 2012 hield de sector veel geld over.

Onderwijsinstellingen hebben hebben er in 2012 grote financiële reserves op na gehouden. Het gaat om ruim 300 miljoen euro. Dit blijkt uit verschillende financiële overzichten van het ministerie, die de Algemene Onderwijsbond op een rijtje heeft gezet. De cijfers van 2013 zijn nog niet bekend.

Zo hield het basisonderwijs 5 miljoen euro over. De besturen in het voortgezet onderwijs potten 92 miljoen op. Hogescholen en universiteiten zetten samen 165 miljoen euro opzij. De mbo’s konden 21,5 miljoen sparen, en de expertisecentra voor speciaal onderwijs 30 miljoen. Het ministerie bevestigt de bevindingen.

Het is nog niet duidelijk hoe de verschillende sectoren het geld precies konden overhouden. Voor het voortgezet onderwijs is extra geld beschikbaar gekomen voor kwaliteitsprojecten. Dat is mogelijk nog niet uitgegeven. Daarnaast zijn er banen geschrapt. Dat levert geld op.

In het hoger onderwijs zijn meer reserves wenselijk vanwege onderhoud aan gebouwen in eigen bezit. „Maar er blijft nog steeds veel over. Dus daar zullen we ons in verdiepen”, vertelt woordvoerder Robert Sikkes van de Algemene Onderwijsbond.

Bij het Herfstakkoord is 600 miljoen euro uitgetrokken om in 2014 extra te besteden aan onderwijs. Met de 300 miljoen aan reserves hoopt de Algemene Onderwijsbond dat scholen dit jaar „het publieke geld niet langer op hun spaarrekening laten staan. Maar dat ze dit investeren in onderwijs, waar het geld voor bedoeld is.” Sikkes doelt dan vooral op meer leerkrachten en betere salarissen.

Met het geld kan klassenverkleining worden gerealiseerd. Er kunnen hoger opgeleide docenten voor de klas komen, en smartboards aan de muur worden gehangen, zegt bestuurslid financiële zaken Hans Duijvestijn van Beter Onderwijs Nederland. Hij wijt het oppotten „aan een foutje in de wet”. De schoolbesturen hoeven volgens hem geen belasting te betalen over hun vermogen en de winsten daarop. „Het opzij zetten van geld wordt te aantrekkelijk gemaakt.” Dit is niet zonder risico’s. In het verleden hebben honderden scholen miljoenen verloren door beleggingen in riskanten financiële producten. Dit is inmiddels verboden.