Nieuwe bonuskaart biedt minder privacy

Maar gelukkig wil AH nog geen gezichtsscan, schrijft Danny Mekic’.

Wat is er eigenlijk zo nieuw aan de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn? Helemaal niets. Hoewel, als u uw nieuwe bonuskaart ‘persoonlijk maakt’ krijgt u ‘drie keer meer’ volgens de advertenties. Drie keer meer wát? ,,Persoonlijke aanbiedingen zoals exclusieve deals, bedankjes, acties en informatie”, staat op de website. Maar waaróm krijgt u drie keer meer bij een gepersonaliseerde bonuskaart?

Die vraag kreeg de nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ahold, Jan Hommen, eind vorig jaar bij een studentenbijeenkomst in Rotterdam. Hij was zich nog aan het inlezen, zei hij. Het is ook lastige materie, privacy, en de verwerking van data. Persoonlijke informatie en aankoopgedrag verzamelen en interpreteren. En vervolgens het assortiment aanpassen, op maat gemaakte advertenties tonen en aanbiedingen sturen die passen bij het leven van de klant: zijn budget, zijn opleidingsniveau, het moment dat de eerste babyluiers worden ingekocht.

De vorige bonuskaart werd door de meeste mensen gebruikt zonder privégegevens af te staan — er viel immers geen extra voordeel te behalen als u uw naam, adres, woonplaats, geslacht en geboortedatum afstond. Daarom beloont Albert Heijn nu klanten met aanbiedingen en prullaria als ze hun privégegevens wél afstaan. Daarmee volgt Albert Heijn het voorbeeld van de Clubcard van supermarktketen Tesco. Daar gaan ze nu nog een stap verder: bij tankstations gaan ze gezichten van klanten scannen. Waarom? Om advertenties op maat te kunnen tonen en wellicht op den duur de Clubcard overbodig te maken.

Met de nieuwe bonuskaart loopt Albert Heijn dus eigenlijk weer een stap achter. In dit geval: gelukkig maar. Geef ons in plaats van een gezichtenscanner maar de nieuwe persoonlijke bonuskaart. Die hoeven we tenminste niet te gebruiken.