Strenge ‘Vespro’ wordt verrassend afgewisseld met vrije zang

Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) en Johann Caspar Kerll (1627-1693) zouden bevreemd opkijken van hun nieuwe Maria-cd.

Het enige normale is de opname van Kerlls Missa in fletu solatium obsidionis Viennensis (1689).

De aangrijpende mis, benard en dankbaar, gedenkt de gruwelen van de maandenlange Turkse belegering van Wenen in 1683: in totaal 120.000 doden.

Het andere werk op de cd van het beroemde Cantus Cölln en de blazers van Concerto Palatino onder leiding van Konrad Junghänel is Vespro della Beata Vergine. De titel herinnert aan het gelijknamige en fameuze werk van Claudio Monteverdi uit 1610, destijds de omvangrijkste religieuze compositie ooit geschreven.

Deze Vespro is een fusie van de Psalmi de B. M. Virgine van Biber en delen uit Delectus sacrarum cantionem van Kerll. Het aansprekende resultaat, strengheid afgewisseld met verrassend vrije Italiaanse zang, herinnert inderdaad aan Monteverdi.

Kasper Jansen