Prijsvechter Vueling geeft IAG vleugels

De Londense beurs was gisteren in een jubelstemming en een belangrijke aanleiding daarvoor vormden de passagierscijfers die IAG publiceerde. De aandelenkoers van de moedermaatschappij van British Airways en Iberia maakte een sprong van 14,2 basispunten tot 428,2 punten. Aan het eind van de handelsdag was ze hiermee de sterkste stijger van beursindex FTSE.

IAG straalt sinds enige maanden toenemend vertrouwen uit. Dat is vooral te danken aan BA en de in het voorjaar gekochte Spaanse prijsstunter Vueling. En ondánks de problemen bij Iberia. Het voormalige Spaanse staatsbedrijf blijft het grote zorgenkind binnen de luchtvaartgroep, zo wezen ook de gisteren gepubliceerde cijfers opnieuw uit.

Als groep vervoerde IAG afgelopen december 5,2 miljoen passagiers, tegen 4 miljoen in dezelfde maand in 2012. Ook bereikte het een hogere bezetting van zijn cabines en verkocht het meer stoelen in de duurste klassen. Op jaarbasis steeg het aantal vervoerde passagiers met 23,1 procent tot 67,2 miljoen. Vergelijken met 2012 is echter lastiger, omdat Vueling pas in april werd ingelijfd.

Ook Air France-KLM profiteerde de laatste maanden van 2013 van het aantrekken van het passagiersverkeer door de lucht. De Frans-Nederlandse groep meldde vanmorgen dat het aantal luchtreizigers in december ten opzichte van een jaar eerder met 2,1 procent was gestegen tot 6,2 miljoen. Die trend tekende zich in november al af. Daarentegen vervoerde Air France-KLM in december 3,7 procent minder vracht dan in de laatste maand van 2012. In november was nog sprake van een lichte toename ten opzichte van een jaar eerder.

De aanschaf van Vueling pakt goed uit voor IAG. Vueling is met een stijging van bijna 28 procent hoofdverantwoordelijke voor de sterke passagierstoename van het Brits-Spaanse concern. De prijsstunter loopt bovendien in op directe concurrenten als Ryanair en easyJet. Dit jaar zal Vueling nieuwe routes openen naar onder meer bestemmingen in Italië, België en Duitsland. Hiervoor kan het 300 man nieuw personeel aannemen.

Ondertussen laat Iberia juist een val van ruim 16 procent zien. Deze daling komt ongeveer overeen met de 14 procent aan vliegcapaciteit die de maatschappij vorig jaar schrapte. Zo onderhoudt Iberia momenteel geen directe verbinding meer met Amsterdam, Stockholm en zelfs niet Berlijn.

De groep maakt zich op voor een ingrijpende reorganisatie, waarbij 3.400 ontslagen zullen vallen, op een totaal van circa 18.000 werknemers.

De onderhandelingen hierover met de vakbonden zouden zich in de eindfase bevinden, meldden Spaanse media deze week. Met name Iberia-piloten vrezen verslechtering van hun arbeidsvoorwaarden.