Nederlandse film scoort goed

De Nederlandse film beleefde in 2013 een goed jaa. Van de nieuwe Nederlandse films was Verliefd op Ibiza het succesvolst met 714.853 bezoekers. Opmerkelijk succes was er voor de natuurfilm De nieuwe wildernis (688.158 bezoekers) – tevens de best bezochte documentaire van het jaar. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF), gisteren bekend gemaakt.

De Nederlandse producties staan op 3 en 4 in de top-vijf van best bezochte films van 2013, die wordt gedomineerd door ‘sequels’ in een langer lopende filmreeks. De best bezochte film van het jaar was animatiefilm Despicable Me 2 (914.893 bezoekers) , gevolgd door The Hobbit: The Desolation of Smaug (777.553 bezoekers). Op de vijfde plaats volgt The Hunger Games: Catching Fire (682.126 bezoekers).

Ook verder in de lijst van best bezochte films van 2013 staan drie sequels. Nummer 6 tot en met 10 zijn: Smurfen 2, Fast & Furious, The Hangover 3, Frozen, Iron Man 3.

Na een zwakke zomer, maakte de kerstperiode veel goed voor de branche – met succes voor The Hobbit en voor verschillende Nederlandse films. De Nederlandse film deed het al prima dankzij druk bezochte succesfilms uit 2012, zoals Alles is familie, en de jeugdfilm Spijt! (417.857 bezoekers). In december ging het marktaandeel van Nederlandse films verder omhoog, met goed bezochte films als Mannenharten, Soof! en Mees Kees op Kamp. Het marktaandeel van Nederlandse films kwam uit op ruim 20 procent – een stijging van ruim 6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Over het gehele jaar genomen stagneerde de groei van het bioscoopbezoek in Nederland met 30,8 miljoen verkochte kaartjes, een minieme stijging van 0,8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Meest succesvol in de filmhuizen was De nieuwe wildernis, een film die daarnaast ook in de grote bioscoopketens draaide, gevolgd door Amour (138.813 bezoekers) van Michael Haneke en het Italiaanse La Grande Bellezza (136.471 bezoekers).

De best bezochte Nederlandse arthousefilm was Borgman van Alex van Warmerdam met 114.405 bezoekers in totaal, verdeeld over filmhuizen en reguliere bioscopen. De geringe belangstelling voor Nederlandse arthousefilms blijft een punt van zorg voor de sector.

Ondanks een aantal prominente zeperds deze zomer, zoals The Lone Ranger van de Disney Studio, blijkt de strategie van de meeste Hollywoodstudio’s om groot in te zetten op een beperkt aantal dure blockbusters, liefst in de vorm van een reeks, nog altijd vruchten af te werpen.

Ook het filmjaar 2014 zal daarom weer in het teken staan van de nodige sequels en blockbusters met aangekondigde vervolgfilms voor onder meer X-Men, The Hunger Games, The Hobbit , The Expendables, Spider-Man en Batman versus Superman. De trend dat vooral vervolgfilms garant lijken te staan voor stevig succes waait van Amerika over naar Nederland, met geplande sequels voor Mees Kees (de derde) en Mannenharten. De kans dat de top-tien in 2014 weer wordt gedomineerd door sequels is niet gering.