Kleurrijke kliekjes van The Boss

Staat er ook iets nieuws op de nieuwe plaat van The Boss? Eh, nee // Op High Hopes staan podiumfavorieten, coversongs en oude nummers Weinig coherent, maar er staan ook juweeltjes op

Foto AFP

medewerker muziek

Bruce Springsteen is een meester van inleving en interpretatie; meestal van zijn eigen songs, soms die van anderen. Op YouTube barst het van onuitgebracht materiaal dat in veel gevallen nooit meer door The Boss valt te evenaren in een klinische opnamestudio.

Toch verzamelt Springsteen op High Hopes een twaalftal nieuw opgenomen studio-opnamen van podiumfavorieten, coverversies en oude nummers in nieuwe samenstellingen van zijn E Street Band.

De dood van organist Danny Federici in 2008 en saxofonist Clarence Clemons in 2011 dwong hem tot personeelswisselingen die niet afdeden aan de enorme impact van zijn concerten, maar ze laten wel nuanceverschillen horen in de soul en de saamhorigheid van de band waarmee hij al veertig jaar samenspeelt. Op een recente tournee in Australië werd zijn rechterhand ‘Little’ Steven van Zandt tijdelijk vervangen door Tom Morello van Rage Against The Machine. In die bezetting dook Springsteen uitgebreid de studio in.

High Hopes bevat acht songs met Morello en vier oudere opnamen. Een nieuwe versie van ‘The Ghost of Tom Joad’ pakt ongemakkelijk uit wegens Morello’s mechanische hakkelgitaar in scherp contrast met Springsteens empathische zang. Op American skin (41 shots), een live-favoriet sinds 2000, drukt Morello zijn nadrukkelijke stempel, net als in de gospel van ‘Heaven’s wall’ en het met een wringende robotgitaar opgeluisterde ‘Harry’s Place’. Een gebrek aan coherentie is het voornaamste bezwaar tegen dit uit verschillende sessies stammende album, dat het ‘I’m on Fire’-achtige juweeltje ‘Frankie fell in Love’ koppelt aan de Iers getinte folksong ‘This is Your Sword’ en het aan Springsteens vroege rock-’n’-rollheld Walter Cichon opgedragen ‘The Wall’.

Een drietal goed gekozen coverversies draagt bij aan een kleurrijke kliekjesplaat, met ‘Just Like Fire Would’ van punkzanger Chris Bailey (The Saints) en een akoestische bewerking van ‘Dream baby dream’ van het synthesizerduo Suicide als waardig vulmateriaal.

Hoe goed Springsteen is in het naar zijn hand zetten van andermans nummers mag blijken uit het titelnummer; ooit een tamelijk onbenullige popsong van The Havalinas, die nu op geïnspireerde wijze past in het terugkerende thema van hoop op een betere toekomst.

Drie nummers zijn binnenkort te horen in de Amerikaanse tv-serie The Good Wife. Ze ondersteunen de aflevering We, the Juries waarin de hoofdpersonen tegenover elkaar staan als advocaten van drugssmokkelaars. Springsteens muziek versterkt het acteerwerk, aldus de producent. Het liefst had hij het hele album gebruikt.