En dan is daar tóch ineens een rijke partner

Reinout Oerlemans had net besloten op eigen kracht verder te gaan met zijn Eyeworks. Maar toen kwam er toch serieuze Amerikaanse belangstelling. Onlogisch is een overname niet.

TV-serie Flikken Maastricht (TROS)

Eyeworks, het film- en tv-productiebedrijf van Reinout Oerlemans, komt mogelijk in Amerikaanse handen. De internationale productietak van Time Warner zou interesse hebben om Eyeworks over te nemen. Volgens RTL Z doet het Amerikaanse mediaconcern op dit moment onderzoek naar de financiële resultaten van het Nederlandse bedrijf.

Oerlemans wil niet ingaan op het nieuws. De raad van commissarissen, onder wie Wilco Jiskoot en Ruud Hendriks, weigert commentaar. Warner Bros International Television Production geeft evenmin een reactie. Toch zou de overname niet onlogisch zijn.

Eyeworks is al langer op zoek naar vers geld. De grootaandeelhouders, Reinout Oerlemans en investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers, schakelden begin 2011 zakenbank Goldman Sachs in om te zoeken naar een partij die kon deelnemen in het bedrijf. Die zoektocht is voorbij, zei Oerlemans in september bij de opening van zijn nieuwe kantoor in het centrum van Amsterdam. Eyeworks zou het voorlopig op eigen kracht blijven proberen.

En nu is daar alsnog de mogelijke samenwerking met een kapitaalkrachtige partner. Time Warner zou volgens Het Financieele Dagblad 200 miljoen euro willen betalen voor Eyeworks – zo’n zeven keer het bedrijfsresultaat in 2012. De overname zou Oerlemans’ bedrijf, dat in zijn twaalfjarig bestaan fors groeide en vorig jaar een recordomzet boekte, de nodige versnelling geven. Meer geld en een groter netwerk kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat een hit als Celebrity Splash nog sneller op tv-zenders in het buitenland te zien is. Nu al is de internationale variant van Sterren Springen, Eyeworks’ hit voor SBS 6, verkocht in dertig landen. Andersom zou Eyeworks kunnen putten uit een groter portfolio met formats die het in Nederland kan produceren.

Met productievestigingen in zestien landen, circa 1.300 medewerkers en een nieuw hoofdkantoor is Eyeworks inmiddels te groot om het nog een creatief tv-bedrijfje te noemen. Het nam producenten over in diverse landen. In juli kocht Eyeworks nog een Fins bedrijf. Een poging om de grote Britse markt te betreden mislukte echter.

Eyeworks lijkt te klein om te concurreren met Endemol, Fremantle (deel van RTL, hoofdkantoor Londen) en andere onafhankelijke producenten.

Time Warner op zijn beurt had in 2011 al interesse om een producent uit Nederland te kopen, het land dat bekendstaat om zijn vele innovatieve tv-formats zoals Big Brother en Deal Or No Deal. De internationale productietak van Time Warner, geleid door Ronald Goes (ex-Talpa), zou drie jaar geleden 1 miljard euro hebben geboden op Endemol. Die deal mislukte. Warner kocht wel de kleinere Nederlandse producent BlazHoffski, bekend van 24 uur met... en Hello Goodbye.

Met Eyeworks zou Time Warner een volgende stap zetten om een „leidende producent van lokale gescripte en niet-gescripte programma’s” te worden, zoals de Amerikanen zelf hun ambitie formuleren op hun site.

Wat zij zouden kopen bestaat uit twee dingen: ideeën voor nieuwe programma’s en een netwerk om die te verspreiden. Het zal Time Warner vooral gaan om de ideeën, met name op het gebied van non-scriptedprogramma’s. Dat is de kernactiviteit van Eyeworks: tv-programma’s zonder script zoals grote shows, spelletjes, reality en factual entertainment (documentaires, human interest). Die zorgen voor driekwart van de omzet. De rest komt van dramaseries en speelfilms.

Een netwerk hebben de Amerikanen zelf wel, ook al vult Eyeworks wellicht wat gaten. Zo is Oerlemans succesvol in Latijns-Amerika met onder meer de actuele satirische show CQC. En natuurlijk in Nederland, waar Time Warner nog geen tv-tak heeft. Hoeveel procent van de omzet Eyeworks haalt in Nederland is onbekend, maar veelbekeken programma’s hier zijn onder meer Sterren Springen (SBS 6), Obese (RTL 4) en Oh Oh Cherso (RTL 5).

Juist in Nederland lijkt het wat tegen te zitten. De publieke omroep moet bezuinigen en schrapt shiny floor-shows als Strictly Come Dancing (van Eyeworks voor de AVRO). En bij SBS voert Eyeworks eigenlijk een ongelijke strijd met Talpa. John de Mol is immers aandeelhouder van SBS en heeft zo een streepje voor op Eyeworks.