En dan is daar tóch een rijke partner

Time Warner zou tv-producent Eyeworks willen kopen // Net nu eigenaar Reinout Oerlemans had besloten het op eigen kracht te blijven doen

Sterren springen. Stills uit Eyeworks-producties

Redacteur media

Eyeworks, het film- en televisieproductiebedrijf van Reinout Oerlemans, komt mogelijk in Amerikaanse handen. De internationale productietak van Time Warner zou interesse hebben om Eyeworks over te nemen. Volgens RTL Z doet het Amerikaanse mediaconcern op dit moment onderzoek naar de financiële resultaten van het Nederlandse bedrijf.

Oerlemans wil niet ingaan op het nieuws. De raad van commissarissen, onder wie voorzitter Wilco Jiskoot en Ruud Hendriks, weigert elk commentaar. Warner Bros International Television Production geeft evenmin een reactie. Desondanks zou de overname niet onlogisch zijn.

Eyeworks is al langer op zoek naar vers geld. De grootaandeelhouders, Reinout Oerlemans en investeringsmaatschappij Van den Ende en Deitmers, schakelden begin 2011 zakenbank Goldman Sachs in om te zoeken naar een partij die zou kunnen deelnemen in Eyeworks. Die zoektocht is voorbij, zei Oerlemans afgelopen najaar bij de opening van zijn nieuwe hoofdkantoor in het centrum van Amsterdam. Eyeworks zou het voorlopig op eigen kracht blijven proberen.

En nu is daar alsnog de mogelijke samenwerking met een kapitaalkrachtige partner. Een overname door Time Warner zou Eyeworks, dat in zijn twaalfjarig bestaan fors is gegroeid en vorig jaar een recordomzet boekte, de nodige versnelling geven. Meer geld en een groter netwerk kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat een hit als Celebrity Splash nog sneller op tv-zenders in het buitenland te zien is. Nu al is de internationale variant van Sterren Springen, Eyeworks’ hit voor SBS 6, verkocht in dertig landen. Andersom zou Eyeworks kunnen putten uit een groter internationaal portfolio met formats die het in Nederland kan produceren.

Met productievestigingen in zestien landen, circa 1.300 medewerkers en een nieuw hoofdkantoor is Eyeworks inmiddels te groot om zich nog een creatief televisiebedrijfje te kunnen noemen. Het bedrijf van Oerlemans nam in de afgelopen jaren producenten over in een groot aantal landen. In juli kocht Eyeworks nog een Fins bedrijf. Een poging om de grote en lucratieve Britse markt te betreden mislukte echter.

Het Nederlandse bedrijf lijkt echter te klein om de concurrentie aan te gaan met Endemol, Fremantle en andere (grotere) onafhankelijke producenten. Endemol is bijvoorbeeld in omzet vijf keer zo groot; managers van dat bedrijf reageren altijd wat korzelig als Eyeworks een belangrijke concurrent van hen wordt genoemd.

Time Warner op zijn beurt had in 2011 al interesse om een producent uit Nederland te kopen, het land dat bekend staat om zijn vele innovatieve tv-formats zoals Big Brother en Deal Or No Deal. De internationale productietak van Time Warner zou drie jaar geleden circa 1 miljard euro hebben geboden op Endemol. Die deal mislukte. Warner Bros kocht wel de kleinere Nederlandse producent BlazHoffski, bekend van 24 uur met..., Hello Goodbye en De Keuringsdienst van Waarde.

Met Eyeworks zou Time Warner een volgende stap zetten om „een leidende producent van lokale gescripte en niet-gescripte programma’s” te worden, zoals de Amerikanen zelf hun ambitie formuleren op hun website.

Wat zij zouden kopen bestaat uit twee dingen: ideeën voor nieuwe programma’s en een netwerk om die te verspreiden. Het zal Time Warner vooral gaan om de ideeën, met name op het gebied van non-scriptedprogramma’s. Dat is de kernactiviteit van Eyeworks; entertainment (grote shows, spelprogramma's), reality en factual entertainment (documentaires, human interest) zorgen voor 78 procent van de omzet. De rest komt van dramaseries (Flikken Maastricht) en speelfilms (New Kids, Nova Zembla).

Een netwerk hebben de Amerikanen zelf wel, ook al vult Eyeworks mogelijk wat gaten in de distributie. Eyeworks is bijvoorbeeld succesvol in Latijns-Amerika met onder meer de actuele satirische show CQC. En natuurlijk in Nederland, waar Time Warner nog geen tv-vestiging heeft. Hoeveel procent van de omzet Eyeworks haalt in Nederland is niet bekend, maar veelbekeken programma’s hier zijn onder meer Sterren Springen (SBS 6), Obese (RTL 4) en Oh Oh Cherso (RTL 5).

Eyeworks maakt dit jaar voor BNN ook een serie met Nederlandse jongeren die de invasie op D-day herbeleven – dit jaar zestig jaar geleden. In Frankrijk, onder meer op Utah Beach en in Cherbourg, met steun van het Nederlandse ministerie van Defensie.

Juist op de Nederlandse markt lijkt het overigens wat tegen te zitten voor Eyeworks. De publieke omroep moet bezuinigen en schrapt shiny floor-shows als Strictly Come Dancing (AVRO). En bij SBS voert Eyeworks eigenlijk een ongelijke strijd tegen Talpa. Oerlemans’ concurrent John de Mol is immers aandeelhouder van SBS en heeft daarom een streepje voor op Eyeworks.