Dan Brown stelt stiekem vragen

Bij zijn bezoek aan Nederland vertelde de bestsellerauteur dat hij zijn research in het geheim doet. En hij proefde zijn eerste bitterbal.

Foto Gerrit Serné

De moeder van Dan Brown, organist in de kerk, reed in een rode Volvo met het nummerbord: ‘Kyrie’. Zijn vader, wiskundeleraar, had een witte minivan. Zijn nummerbord: ‘Metric’. De zoon van dit wetenschappelijk-religieuze paar, Best Selling Author of all Time, heeft beide nummerborden meegenomen op zijn eerste bezoek aan Nederland.

Gisteravond hield hij ze omhoog in de Amsterdamse Stadsschouwburg, die op een paar stoelen na was volgelopen voor de schrijver van Inferno en De Da Vinci Code.

Brown had ook het enige exemplaar van The Giraffe, the Pig and the Pants on Fire bij zich, een ‘Borges-allegorie’ die hij als vijfjarige schreef. De parafernalia waren tekenend voor het optreden van Brown, dat soepel meanderde tussen anekdotes vol zelfspot en hier en daar een wijsheid over de geleidelijk vervagende grens tussen religie en wetenschap: „Steeds meer fysici gaan ervan uit dat alle materie gevangen energie is. En laat nu net in veel oude religieuze teksten gesproken worden over God als energie.”

Brown is een week in Nederland in gezelschap van zijn vrouw Blythe. Hoofddoel van hun reis is de jaarlijkse paardenkeuring van ‘Het Friesch Paarden-Stamboek’ in Leeuwarden, waar de Blythe Brown ook aan een theaterspektakel zal deelnemen.

De schrijver houdt nu al van Holland: „Ik ben hier nu vierentwintig uur en neem het mezelf kwalijk dat ik nooit eerder naar Nederland ben gekomen.” Brown zal nog optreden in het televisieprogramma College Tour, dat wordt opgenomen vóór de Nachtwacht. Hij was gisterochtend vroeg al in het Rijksmuseum. Vragen of zijn verse liefde voor Amsterdam ook zou leiden tot een in Nederland spelende thriller negeerde hij beleefd.

Brown is gewend om zijn research in het geheim te doen. „Toen ik in Florence was om onderzoek te doen voor Inferno, ging zeventig procent van de vragen die ik aan mensen stelde over Machiavelli. Daar maakte ik uitgebreid aantekeningen van. Terloops vroeg ik af en toe ook iets over Dante. Daar maakte ik dan een mental note van. Dat was de informatie waar ik werkelijk naar op zoek was.”

De geheimzinnigheid van de Robert Langdon-thrillers strekt zich uit tot de productie ervan. Vertalers deden hun werk in een bewaakte kelder in Londen. Russische en Chinese edities werden uitgesteld uit angst voor piraterij. Met de oplagen van Brown (Inferno zit na een half jaar op 4 miljoen exemplaren) zijn de financiële belangen kolossaal.

Brown onthulde dat de toen nog beginnende NSA gepoogd had zijn vader te rekruteren. Hij schreef vijftien jaar geleden al Het Juvenalis Dilemma over die organisatie.

Na afloop van de lezing was er voor genodigden nog een receptie. Een ‘Dan Brown-aanraakfeestje’, constateerde een van de aanwezigen. De schrijver at intussen zijn eerste bitterbal, die hem maar matig leek te bekoren – al kon dat te maken hebben met de infernale hitte van de vulling.