Zelfs Koningslied kan hij vertalen in vloeiende gebaren

Wie: Sebastiaan Boogaard

Leeftijd: 33

Wat: Doventolk bij het NOS Journaal

Waar: Het beste van De TV Draait Door, 31 december 2013

Matthijs van Nieuwkerk zei het zelf al op Oudejaarsavond: doventolk Sebastiaan Boogaard van het NOS Journaal „verdient wat ons betreft een grote carrière in de showbusiness”.

Door zijn werk is Boogaard natuurlijk geen nieuwkomer op de televisie, maar DWDD had hem nu uitgenodigd om zijn buitengewone talent voor het uitbeelden van emoties.

Van Nieuwkerk liet hem eerst even zien als de vertaler van het Koningslied. Daar sta je dan, je zag dit moment al zo vaak in je dromen, en daar is ’t dan, de dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier. Boogaard had er geen problemen mee. De zijïge melodie, de zeikerige tekst – met elke beweging van zijn lichaam wist hij er uitdrukking aan te geven.

Of hij dat thuis nou een paar keer geoefend had, wilde Van Nieuwkerk van hem weten.

Nee hoor, zei Boogaard. Voor hem was het ook de allereerste keer dat hij het hoorde. Hij vertaalt alles altijd simultaan.

En dat met die trouwhartige blik van hem, zijn vrolijke kuifje, zijn geruite stropdas – te lief.

Vergelijk dat eens met de doventolk Thamsanqa Jantjie die bij de herdenkingdienst van Nelson Mandela vertaalde. Die deed niet veel meer dan zijn handen mechanisch op en neer bewegen, met een gezicht waar helemaal niets aan af te lezen viel. Maar dat bleek dan ook een neptolk te zijn die totale onzin gebaarde.

Bij Het beste van De TV Draait Door 2013 was het Matthijs van Nieuwkerk te doen om Boogaards hilarische vertaling van het blundertje van nieuwslezeres Dionne Stax, eind augustus. Ze liet een filmpje zien van bosbranden in Californië en ze dacht dat het dertig seconden zou duren, maar het bleek korter te zijn en ze kwam al weer in beeld zonder dat ze het in de gaten had. Armen over elkaar, nors gezicht, blik gericht op haar bureau. Dan merkt ze dat er iets niet klopt. Ze gooit haar armen los, zegt ‘ho’ en praat door alsof er niets gebeurd is.

Sebastiaan Boogaard, die een etage hoger voor de camera staat, ziet haar schrikken en schrikt vervolgens nog veel mooier dan zij. Zijn handen fladderen door de lucht, zijn ogen gaan wijd open en zijn mond maakt een grote ronde O.

Boogaard en Stax mochten er op Oudejaarsavond samen over komen nalachen. Heel aanstekelijk. Waarom? Omdat het zo oprecht was.

Jannetje Koelewijn

We verwelkomen iedere week een nieuwkomer in de mediacarrousel.