Vervolgfilms domineerden de Nederlandse bioscopen in 2013

De best bezochte films in de Nederlandse bioscopen van afgelopen jaar zijn stuk voor stuk sequels, zo is af te lezen aan de top drie. Animatiefilm Despicable Me 2 staat bovenaan (914.893 bezoekers), gevolgd door The Hobbit: The Desolation of Smaug (777.553 bezoekers) en The Hunger Games: Catching Fire (682.126 bezoekers).

De best bezochte film in Nederland van 2013:

Dat bleek uit de speech die voorzitter Wilco Wolfers van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs hield tijdens de nieuwjaarsreceptie van de bioscoopbranche in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski.

Over het gehele jaar genomen stagneerde het bioscoopbezoek in Nederland met 30,8 miljoen verkochte kaartjes, een minieme stijging van 0,8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Na een zwakke zomer maakte vooral de kerstperiode veel goed voor de branche – met succes voor The Hobbit en diverse Nederlandse films.

Goed jaar voor de Nederlandse film

De Nederlandse film beleefde sowieso een goed jaar, mede dankzij succesvolle films uit 2012 die ook vorig jaar nog veel bezoek trokken zoals Alles is familie. Van de nieuwe Nederlandse films was Verliefd op Ibiza het succesvolst met 714.853 bezoekers.

Op de tweede plaats eindigde de natuurfilm De nieuwe wildernis (688.158 bezoekers) – tevens de best bezochte documentaire van het jaar – en op drie kwam jeugdfilm Spijt! (417.857 bezoekers).

De kerstperiode trok het marktaandeel van Nederlandse films verder omhoog, met goed bezochte films als Mannenharten, Soof! en Mees Kees op Kamp. Het marktaandeel van Nederlandse films kwam zo uit op ruim 20 procent – een stijging van ruim 6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Meest succesvol in de filmhuizen was De nieuwe wildernis, een film die daarnaast ook in de grote bioscoopketens draaide, gevolgd door Amour (138.813 bezoekers) van Michael Haneke en het Italiaanse La Grande Belezza (136.471 bezoekers). De best bezochte Nederlandse arthousefilm was Borgman van Alex van Warmerdam met 114.405 bezoekers in totaal, verdeeld over filmhuizen en reguliere bioscopen. De geringe belangstelling voor Nederlandse arthousefilms blijft een punt van zorg voor de sector.

Hollywood blijft gaan voor grootse blockbusters

Ondanks een aantal prominente zeperds deze zomer, zoals The Lone Ranger van de Disney Studio, blijkt de strategie van de meeste Hollywoodstudio’s om groot in te zetten op een beperkt aantal dure blockbusters, liefst in de vorm van een reeks, nog altijd vruchten af te werpen.

Ook het filmjaar 2014 zal daarom weer in het teken staan van de nodige sequels en blockbusters met aangekondigde vervolgfilms voor onder meer X-Men, The Hunger Games, The Hobbit, The Expendables, Spider-Man en Batman versus Superman.

De trend dat vooral vervolgfilms garant lijken te staan voor stevig succes waait van Amerika nu ook over naar Nederland, met geplande sequels voor Mees Kees (de derde) en Mannenharten. De kans dat de Top Drie van 2014 opnieuw geheel uit sequels zal bestaan is niet gering.