Uitbundige stijl Fong Leng is trendsettend

Foto Paul Huf

Ze maakt al meer dan twintig jaar geen collecties meer, maar vergeten is Fong Leng Tsang (76) nog lang niet. Haar kleurrijke, exotische en uitbundige stijl is een inspiratiebron voor hedendaagse Nederlandse ontwerpers als Bas Kosters en Mattijs van Bergen en niet te vergeten Viktor & Rolf, die eens een hele show aan haar opdroegen. Er is nu zelfs sprake van een internationaal Fong Lengmodemoment.

Goudkleurige stoffen en plissés, twee van haar handelsmerken, waren een grote trend bij de Parijse shows voor voorjaar 2014. Met name Dries van Noten leek geïnspireerd door de Nederlandse ontwerper. Niet alleen speelde goudkleurige plissés een grote rol in zijn collectie, ook de grote rozetten waarmee een aantal kledingstukken waren versierd deden erg denken aan haar stijl. Nederlandse musea verzamelen al jaren kleding van Fong Leng. De laatste tijd is weer aardig wat aangekocht; verzamelaar Ferry van der Nat heeft twintig outfits overgedaan aan het Centraal Museum en het Amsterdam Museum.

Onlangs liet het Centraal Museum in Utrecht zijn aankopen zien. Nu heeft het Amsterdam Museum twee zaaltjes aan Fong Leng gewijd, waar 25 jurken en jassen van haar hand staan opgesteld: een aantal van de nieuwe aankopen, aangevuld met stukken uit de eigen collectie, en een paar bruiklenen uit andere musea.

Op verzoek van de ontwerpster klinkt in de ruimte vrolijke popmuziek, en zijn ook voorbeelden te zien van werk dat ze tegenwoordig maakt. Panelen, poefs en schilderijen, waar met stukken stof en leer voorstellingen van indianen, vrouwen, maskers en dieren op zijn gemaakt. Erg knap gemaakt allemaal, maar haar applicaties en het patchwork doen het veel beter op kleding. Los ervan doen ze gedateerd en soms zelfs kitsch aan.

Nee, dan de jurken en jassen. Er zijn drie recente jassen te zien – een daarvan maakte ze om op de opening te dragen, maar die werd op de verzoek van de conservator ook opgenomen in de expositie. Maar de rest van de kledingstukken komt uit de jaren zeventig en vroege jaren tachtig, toen Fong Leng op haar hoogtepunt was. Ze hebben nog niets van hun aantrekkingskracht en sprankeling verloren.

Een van haar beroemdste creaties is de luipaardmantel, een monumentale, lange jas van goudkleurig leer, met daarop een bijna levensgrote afbeelding van luipaarden die door gekleurd gras heen sluipen. Op de schouders zijn zilver- en goudkleurige rozen aangebracht. Fong Lengs bekendste klant, Mathilde Willink, werd erin geportretteerd door haar echtgenoot, de schilder Carel Willink, op ‘Afscheid van Mathilde’ uit 1975.

Net zo bijzonder is Rups, eveneens uit de nalatenschap van Mathilde Willink: een experimentele jurk die helemaal opgebouwd is uit stukken geel, bleekblauw en roze plissé; over de lengte lopen banen met horizontaal geplaatste plooien – die inderdaad doen denken aan rupsen – onderaan en bovenaan zitten uitbundige rozetten.

Niet alles wat in het Amsterdam Museum hangt is zo extravagant; er zijn ook tamelijk draagbare dingen, zoals een blouse en harembroek in verschillende kleuren gebloemde stof.

Maar ook bij die kledingstukken is meteen de compromisloze creativiteit en het vakmanschap te herkennen die Fong Leng tot zo’n onvergetelijke modenaam maken.