Springsteens nieuwste is een kleurrijke kliekjesplaat

Foto AFP

Bruce Springsteen is een meester van inleving en interpretatie; meestal van zijn eigen songs, soms die van anderen. Op YouTube barst het van onuitgebracht materiaal dat in veel gevallen nooit meer door The Boss valt te evenaren in een klinische opnamestudio. Toch verzamelt Springsteen op High Hopes een twaalftal nieuw opgenomen studio-opnamen van gewilde podiumfavorieten, coverversies en oude nummers in nieuwe samenstellingen van zijn E Street Band.

De dood van organist Danny Federici in 2008 en saxofonist Clarence Clemons in 2011 dwong hem tot personeelswisselingen die niet afdeden aan de enorme impact van zijn concerten, maar die nuanceverschillen laten horen in de soul en de saamhorigheid van de band waarmee hij al veertig jaar samenspeelt. Op een recente tournee in Australië werd zijn rechterhand ‘Little’ Steven van Zandt tijdelijk vervangen door Tom Morello van Rage Against The Machine en in die bezetting dook Springsteen uitgebreid de studio in.

High Hopes bevat acht songs met Morello en vier oudere opnamen. Een nieuwe versie van The Ghost of Tom Joad pakt ongemakkelijk uit wegens Morello’s mechanische hakkelgitaar in scherp contrast met Springsteens empathische zang. Op American skin (41 shots), een live-favoriet sinds 2000, drukt Morello zijn nadrukkelijke stempel, net als in de gospel van Heaven’s wall en het met een wringende robotgitaar opgeluisterde Harry’s Place. Een gebrek aan coherentie is het voornaamste bezwaar tegen dit uit verschillende sessies stammende album, dat het I’m on Fire-achtige juweeltje Frankie fell in Love koppelt aan de Iers getinte folksong This is Your Sword en het aan Springsteens vroege rock-’n’-rollheld Walter Cichon opgedragen The Wall.

Een drietal goed gekozen coverversies draagt bij aan een kleurrijke kliekjesplaat, met Just like fire would van punkzanger Chris Bailey (The Saints) en een akoestische bewerking van synthesizerduo Suicide’s Dream baby dream als waardig vulmateriaal.

Hoe goed Springsteen is in het naar zijn hand zetten van andermans nummers mag blijken uit het titelnummer; ooit een tamelijk onbenullige popsong van The Havalinas die nu op geïnspireerde wijze past in het terugkerende thema van hoop op een betere toekomst.

Drie nummers zijn in de aflevering van 12 januari te horen in de Amerikaanse tv-serie The Good Wife. Ze ondersteunen de aflevering We, the Juries waarin de hoofdpersonen tegenover elkaar staan als advocaten van drugsmokkelaars. De producent verklaarde dat Springsteens muziek het acteerwerk versterkt en dat hij liefst het hele album had willen gebruiken.

Jan Vollaard

De cd High Hopes is vanaf 10 januari verkrijgbaar