Opzij bijna verkocht aan Veen Media

Het feministische tijdschrift Opzij wordt zeer waarschijnlijk binnenkort overgenomen door uitgever Veen Media. Dat bevestigen bronnen bij Veen en de huidige eigenaar Weekbladpers Groep (WPG). „De handtekeningen moeten nog gezet”, zegt een van de betrokkenen. „Voorbarig”, zegt Daphne van Paassen, interim-hoofdredacteur. Volgens haar zijn er nog meer kandidaten. Het is nog onbekend wat de overname kost.

Als onderdeel van een sanering werd Opzij in november in de verkoop gezet door WPG, evenals het tijdschrift J/M Ouders. Bij diezelfde sanering kwamen 123 van de 720 mensen op straat staan. De uitgever van De Groene Amsterdammer toonde meteen interesse in Opzij, maar sinds directeur Teun Gautier daar plots wegmoest – omdat hij een boekenvoorschot aan Edwin de Roy van Zuydewijn niet had gemeld – zijn die overnameplannen van de baan.

De beoogde nieuwe eigenaar geeft populair-wetenschappelijke bladen uit, als het Historisch Nieuwsblad, Filosofie Magazine, New Scientist en Maarten! De uitgever is zelf ook aan het saneren en heeft zelf twee bladen in de verkoop staan: Bright en De Ingenieur.

Opzij, opgericht in 1972, speelde een belangrijke rol in de feministische beweging. Later werd Opzij, onder hoofdredacteur Cisca Dresselhuys (1981-2008), een algemener, glossy vrouwenblad. Van 2008 tot juni 2013 was Margriet van der Linden hoofdredacteur. Zij is nog niet vervangen. Het blad verloor in een decennium ongeveer de helft van zijn lezers – de oplage is nu 44.000 betaalde exemplaren – en draait al een tijdje verlies.