Digros en Bas heten voortaan Dirk

De supermarkten Digros, Bas van der Heijden en Dirk van den Broek gaan voortaan verder onder de naam Dirk. Dat heeft eigenaar Detailresult Groep bekendgemaakt (pdf). De keuze is op Dirk gevallen omdat het “landelijk de meest bekende naam” is.

Dirk van den Broek, die in 1942 de eerste Dirk-winkel opende in Amsterdam, is vooral in de hoofdstad een bekende naam vanwege de ruim vijftig winkels. In Rotterdam kennen mensen vooral Bas van der Heijden (31 winkels). Digros heeft zeventien winkels in de Bollenstreek. René van Klooster, algemeen directeur van Detailresult, denkt dat het bedrijf met één formule met één merknaam “een grotere vuist” kan maken. Van Klooster:

“Het hanteren van één naam levert de organisatie meer slagkracht, daadkracht en efficiency op.”

Detailsresult heeft 186 vestigingen in Nederland onder de naam Dekamarkt, Dirk van den Broek, Bas van der Heijden, Digros. Dekamarkt krijgt voorlopig geen naamswijziging. Aart van Haren, operationeel directeur van het bedrijf, liet eind vorig jaar weten dat Dirk in de Randstad wil uitbreiden met kleinere winkels. Daarmee zou het bedrijf de aanval openen op Albert Heijn, die nu de meeste kleine supermarkten uitbaat in de grote steden.

Luister hier naar een uitgebreidere reactie van Van Klooster.