Bouwer van Airbus heet nu ook Airbus

Sommige managers binnen het bedrijf vonden dat het klonk als een ziekte: EADS. Kort voor European Aeronautic Defence & Space Company – het zal weinig mensen iets zeggen. En dat terwijl het Frans-Duitse lucht- en ruimtevaartconcern toch de grootste vliegtuigbouwer van Europa is. Het in Nederland geregistreerde en aan de beurs van Parijs genoteerde bedrijf besloot daarom zijn naam te vervangen. EADS heet nu Airbus, naar het vliegtuig dat het bedrijf produceert. Iets dat mensen wél kennen.

De naam EADS was „te lang en te verwarrend voor effectieve marketing”, zegt hoofd communicatie Rainer Ohler van Airbus in zakenkrant The Wall Street Journal. Het idee bestond al langer, zegt hij, maar werd tijdens eerdere pogingen steeds verhinderd. Het bedrijf, dat in 2000 onder de langgerekte titel werd opgericht, richt zich met de naamsverandering definitief meer op luchtvaart dan de andere poten waarop het rust: defensie en ruimtevaart.

Maar het management kan ook gedacht hebben: nieuwe naam, nieuwe kansen. Want 2013 werd niet allerbest afgesloten door het concern. Vorige maand moest Airbus – toen nog net EADS dus – een harde reorganisatie aankondigen. Het gaat 5.800 (van de wereldwijd 140.000) banen schrappen in Europa, specifiek in defensie en ruimtevaart.

„We moeten onze concurrentiekracht in defensie en ruimtevaart versterken – en dat moet nú”, zo zei bestuursvoorzitter Tom Enders in een verklaring. Gedwongen ontslagen worden zodoende niet uitgesloten. Het grootste deel van de banen zal verdwijnen in de thuismarkt: Duitsland en Frankrijk, waar het leidde tot protest en verontwaardiging.

Het nieuwe jaar, onder nieuwe naam, is beter begonnen voor de vliegtuigbouwer. Het concern heeft het op gebied van vliegtuigverkopen ‘gewonnen’ van zijn grootste concurrent, het Amerikaanse Boeing. Dat meldt persbureau Reuters op basis van bronnen die goed zijn ingevoerd in de sector. Boeing kreeg vorig jaar 1.355 orders voor commerciële toestellen binnen. Volgende week maakt Airbus bekend of het er inderdaad meer ontving.

Voor de toekomst heeft Airbus hoge verwachtingen. Het bedrijf verwacht de vloot de komende twintig jaar te verdubbelen naar 36.560 toestellen, zei de bouwer in zijn meerjarenprognose dit najaar. Boeing denkt komende twintig jaar 35.280 vliegtuigen te verkopen. De Amerikaanse bouwer moet alleen, anders dan Airbus, wel wat werken aan zijn imago op gebied van veiligheid: zijn nieuwste type, de 787 Dreamliner, kwam vorig jaar herhaaldelijk in het nieuws wegens technische mankementen.

De naamswijziging is pas écht definitief als aandeelhouders ermee instemmen, tijdens de aandeelhoudersvergadering in mei. Maar op de beurs in Parijs staat het aandeel nu al genoteerd onder de naam Airbus. Afgekort: AIR.