De pick-uptruck is populair, dus herstel zet door

De verkoop is terug op het oude niveau, de Toyota Camry staat op 1.

foto’s Bloomberg / EPA

Hoewel de verkoop in december enigszins stagneerde, is de wederopstanding van de Amerikaanse autoindustrie een feit. Konden de autofabrieken tijdens de crisis alleen overleven met miljarden overheidssteun, inmiddels is het verkoopniveau terug op dat van 2007, aldus onderzoeksbureau Autodata.

Autohandelaren in Los Angeles bevestigen dat de branche weer helemaal overeind is gekomen. „Het najaar was waanzin”, zegt bijvoorbeeld Toyota-verkoper Armani in North Hollywood. „Je kunt zien dat mensen weer geld hebben.”

In 2013 werden in de Verenigde Staten 15,6 miljoen auto’s verkocht, een stijging van 9,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Een groot deel van die stijging kwam door het toegenomen aantal verkochte pick-uptrucks. Dat is een indicatie van de toenemende activiteit in onder meer de bouw en de energiesector. Met name Ford, dat in 2009 nog bijna failliet ging en nu weer winst maakt, profiteerde door het succes van kleine trucks. De Toyota Camry was vorig jaar in de Verenigde Staten de bestverkochte passagiersauto. Ook de zuinige hybride en elektrische auto’s deden het goed.

Het record werd in 2000 gevestigd met 17,3 miljoen verkochte voertuigen. Analisten betwijfelen of dat cijfer kan worden geëvenaard, want Amerikanen wachten steeds langer met de aanschaf van een nieuwe auto: bijna twaalf jaar. Een van de redenen is dat auto’s langer meegaan dan voorheen. Bovendien is de werkloosheid met 7 procent nog altijd hoog in de VS. Veel mensen kunnen het zich niet veroorlogen een nieuwe auto aan te schaffen.

Omdat het economisch herstel in de Verenigde Staten al een tijd bezig is, zal de groei in de autobranche geleidelijk afvlakken, zei Jeff Schuster van het onderzoeksbureau LMC Automotive tegen persbureau AP. „Wij menen dat dit de laatste fase van het herstel is, wat van nature tot trage groei leidt.”

Het succes van de autowereld heeft er al toe geleid dat de Amerikaanse overheid onlangs de laatste aandelen General Motors van de hand deed.

De overheidsbemoeienis met de autobranche is daarmee volledig ten einde. De nieuwe machtspositie van de autobranche zal ook gevolgen hebben voor de overname door Fiat van Chrysler. Gisteren kwam naar buiten dat het zwaartepunt van Fiat/Chrysler in de Verenigde Staten zal liggen, niet in Italië.

Het bedrijf zal ook in 2015 in New York aan de beurs worden genoteerd, meldden anonieme bronnen aan The New York Times. Die notering illustreert de positieve verwachtingen voor de Amerikaanse markt, terwijl de Europese autobranche nog blijft worstelen.