Vaak remmen geeft veel stroom

Dankzij een Copenhagen Wheel kun je elektrisch rijden met je eigen fiets. Het wiel is omstreeks maart in de handel verkrijgbaar.

Vervang je achterwiel door een Copenhagen Wheel en rijd semi-elektrisch. Foto AP

Hollen of stilstaan, zo zou je het fietsen in een stad misschien het beste kunnen omschrijven. Wanneer je net op gang bent gekomen, bederft een stoplicht je rijplezier en anders is er wel een vervelende automobilist, die je tot afremmen dwingt. Vervolgens moet je weer vaart zien te maken, met misschien wel een kind achterop en een tas met boodschappen aan het stuur.

Deze situatie valt eenvoudig te verbeteren door op het juiste moment een elektromotor in te schakelen. Het aanschaffen van een elektrische fiets ligt voor de hand, maar het is misschien aantrekkelijker om het achterwiel van je gewone fiets te vervangen door een zogeheten „Copenhagen Wheel”. Dankzij de hierin ingebouwde elektromotor van 250 Watt kun je elektrisch fietsen met bijna elk fietsmodel.

De benodigde elektriciteit komt uit de in het wiel ondergebrachte lithium-ion accu, die je met een snoertje eenvoudig kunt opladen. De maximale snelheid ligt op 32 kilometer per uur, een volle accu belooft een actieradius van 48 km. De efficiëntie van het elektrische wiel neemt toe door op de motor te remmen, die dan als dynamo gaat werken. Heel vaak remmen, lijkt het devies, want hoe meer je remt hoe meer stroom je opwekt.

Het door het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology ontwikkelde wiel heeft nog meer te bieden. Want een op het systeem aangesloten smartphone kan tijdens de fietstochtjes je rijgedrag onthouden, zoals de afgelegde afstand en de hoeveelheid calorieën die je verbruikt. Vervolgens bepaalt een softwareprogramma wanneer de elektrische trapondersteuning het meeste gewenst is, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden of bij het beklimmen van een heuvel.

Enkele jaren geleden is het concept van het wiel tijdens de klimaatconferentie in Kopenhagen voor het eerst gepresenteerd, het productierijp maken heeft echter zo lang geduurd dat het pas omstreeks maart van dit jaar in de handel verkrijgbaar zal zijn.