Eerste slachtoffer in supermarktoorlog

Hoe hebben ze de eerste slag doorstaan? De Nederlandse supermarktconcerns die afgelopen zomer een nieuwe prijzenslag ontketenden met de oprukkende Duitse discounters Aldi en Lidl?

Sligro Food Group gaf gisteren een eerste indicatie van een moeizame strijd. Op de eerste handelsdag van het nieuwe jaar meldde het groothandels- en supermarktconcern uit Drenthe een omzet van bijna 2,5 miljard euro over het afgelopen jaar. Hoewel dat 1,3 procent meer is dan in 2012, voorspelt het niet veel goeds voor marktleider Ahold dat over twee weken met cijfers komt.

De omzetgroei bij Sligro, dat nog geen winstcijfers bekendmaakte, kwam voornamelijk voor rekening van het eerste half jaar. In het vierde en laatste kwartaal van 2013 zag het concern de omzet dalen naar 649 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 653 miljoen euro. Het was met name de omzet uit de supermarkten van Sligro, bekend onder de naam Emté, die in het laatste kwartaal daalde (met 1,9 procent). Vooral de omzet over december was „lager dan verwacht”, aldus Sligro.

Met een paar procent marktaandeel is Sligro een kleine speler in de supermarktbranche. Maar wel één met soortgelijke winkels als Albert Heijn (Ahold) en Jumbo. Fullservice supermarkten, noemen marktkenners dat. Maar voor service zijn consumenten steeds minder bereid om extra te betalen. Dan liever naar de Aldi of de Lidl. Marktonderzoeksbureau GfK liet Oudjaarsdag weten dat de supermarktomzet van de gehele branche als gevolg in het vierde kwartaal met 0,5 procent is gedaald. In de laatste maand van het jaar was zelfs sprake van een min van 1 procent.

De eerste tekenen uit de markt maken analist Robert Jan Vos van ABN Amro dan ook „voorzichtiger” in zijn verwachtingen van Ahold, dat op 16 januari met omzetcijfers komt. „Ik denk niet dat Albert Heijn een heel sterk vierde kwartaal zal laten zien. Ik verwacht dat ze autonoom een lagere groei boeken dan de markt.”

Ook concurrent Jumbo Groep overkwam dat. Jumbo boekte een omzetgroei van 2 procent in het afgelopen jaar en kwam uit op 7,1 miljard euro omzet. Dat was iets minder dan de 2,3 procent waarmee de totale markt groeide.

Maar de moeilijke marktomstandigheden lijken Jumbo minder te belemmeren dan Sligro. Het het bedrijf uit Veghel toonde zich gisteren optimistisch over verdere groei in het komende jaar, waarin de integratie van de overgenomen C1000-winkels haar beslag moet krijgen. Volgens Jumbo, na AH in omvang de tweede supermarktketen van Nederland, stemt de groei „tot tevredenheid”. Zeker „in het licht van de economie en de concurrentiestrijd”. De niet-beursgenoteerde Jumbo Groep heeft een marktaandeel van 20,1 procent, AH van circa 33 procent.