De klant van ECI is het verplichte bestellen zat

Foto ANP

ECI heeft het afgelegd tegen Bol.com. Dat is de voorlopige conclusie na de surseance die boekenwebwinkel ECI op Oudjaarsdag heeft gekregen. Voorlopig, omdat het bedrijf geen commentaar wil geven. Ook de curator was vandaag onbereikbaar.

Decennialang profiteerde het in 1967 opgerichte ECI (Europaclub Internationaal) van de constructie met leden. Als boekenclub viel het bedrijf niet onder de Wet op de vaste boekenprijs, en kon het korting geven aan leden. In ruil daarvoor moesten die leden elk kwartaal iets kopen. Dat principe werkt echter steeds minder goed.

„We kampen met een perceptieprobleem”, zei Joost de Koeijer van Clearwood, de investeerder die eigenaar is van ECI, deze zomer in vaktijdschrift Boekblad. „Mensen houden niet van de verplichting om ieder kwartaal een boek te kopen.” Nadat Clearwood vijf jaar geleden het bedrijf had overgenomen van het Duitse mediaconcern Bertelsmann, werd het ook mogelijk om zonder lidmaatschap – en zonder korting – boeken te kopen.

Deze maatregel heeft het tij niet kunnen keren. Het ledenaantal is verder gedaald en de verkoop aan niet-leden heeft dat niet kunnen compenseren. Zodoende had ECI op de enkele euro’s korting na geen voordeel meer ten opzichte van het succesvolle Bol.com.

Dochteronderneming E-Ways Fulfillment Center, dat de bevoorrading van ECI deed, is failliet verklaard. Wie vanmorgen een bestelling wilde plaatsen op de website kreeg de melding: „Er is vertraging in de uitlevering. In verband hiermee is het assortiment tijdelijk verkleind.”