504, koning van de weg in Afrika

De Peugeot 504, ooit de auto van beschaafd bovenmodaal, is weg uit Europa. Maar van Egypte tot Marokko rijdt iedereen erin.

Tekst Bas van Putten

Foto’s Joe Penney/ Reuters

De Peugeot 504 staat hoog op de wielen, en is daardoor geschikt voor de Afrikaanse wegen. De Peugeot 504 op de bovenstaande foto is met een lekke band gestrand in de buurt van Bamako in Mali. Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar. Tot 2005 werd de auto in Nigeria geproduceerd. Foto’s Joe Penny/Reuters

Van 1968 tot begin jaren tachtig was de Peugeot 504 in heel Europa dé middenklasser voor beschaafd bovenmodaal. Eigenzinnig maar niet excentriek, met zijn vriendelijke blik en karakteristiek geknikte kofferbak, stak hij op een sociaal aanvaardbare manier boven het maaiveld uit. De station-versie – de correcte benaming is Break – werd de voorloper van de mpv. De Familiale-variant was met zijn verlengde wielbasis en drie zitrijen een echte familiebus voor acht personen met bagage. Het 504-gamma was breed. Voor spaarzame kopers waren er trage maar zuinige diesels, voor hedonisten de door Pininfarina ontworpen 504 Coupé en Cabriolet.

De introductie van zijn opvolger, de 505, luidde in 1979 schijnbaar het einde van de 504 in. Nadat de productie in 1982 was beëindigd – alleen de 504 pickup bleef tot 1993 leverbaar – verdween de auto snel vrijwel volledig uit het straatbeeld. Oorzaak één was zijn roestgevoeligheid. Oorzaak twee de export naar Afrika, het continent waarvoor hij bij nader inzien leek te zijn gemaakt.

In heel Noord-Afrika, van Egypte tot Marokko, rijden de gehavende maar onverwoestbare fossielen nog steeds rond. De 504 werd er mateloos populair. In arme landen is de simpele techniek een uitkomst voor doe-het-zelvers, en onderdelen zijn overal te krijgen. Verder staat de auto hoog op de wielen, waardoor hij voortreffelijk is opgewassen tegen de slechte Afrikaanse wegen; hobbels en kuilen effent hij met Frans comfort. Tenslotte is vooral de Familiale de ideale taxi.

Minder bekend is dat de 504 ook in Afrika werd gebouwd. In Kenia en Nigeria ging de fabriek daar even onwaarschijnlijk lang mee door als in Brazilië Volkswagen met de T2-bus. In Kenia werd de 504 tot 2001 geproduceerd. Pas pas in 2005 liepen in het Nigeriaanse Kaduna de allerlaatste 504’s van de band.