Oorlog herdenken met War Horse en Anne Frank

Hans Kesting in ‘Dantons dood’, regie Johan Simons. Foto Jan Verseyveld

Hadden de grote gezelschappen in 2013 artistiek het nakijken, nu slaan ze terug, met regisseurs en acteurs om van te likkebaarden. Volop vedettes op toneel de komende tijd, zowel voor als achter de schermen. Johan Simons plaatst Hans Kesting tegenover Gijs Scholten van Aschat in Dantons dood bij Toneelgroep Amsterdam, première 9 februari. Voor Hamlet versus Hamlet slaan de ‘grote twee’ van het Vlaams toneel de handen weer ineen: Guy Cassiers regisseert een ingrijpende Hamletbewerking van Tom Lanoye.

Even veelbelovend uit Vlaanderen is Tauberbach (5 februari) van Alain Platel met Elsie de Brauw. En, terug in eigen land, zien we in La Paloma van Hummelinck Stuurman de drie ‘Grande Dames van het Nederlandse toneel’: Ingeborg Elzevier, Sigrid Koetse en Kitty Courbois (18 januari). Ook de nieuwe editie van Brandhaarden van de Stadsschouwburg eert het theaterverleden, met de Volksbühne (vanaf 25 februari).

2014 wordt ook het jaar van de wereldgeschiedenis op toneel. De voorstelling Anne, naar het dagboek van Anne Frank, gaat in april in première in het nieuw gebouwde Theater Amsterdam. Ook de herdenking van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) krijgt alom zijn weerslag in het theater. Zo regisseert Luk Perceval bij NTGent een toneelbewerking van Erich Maria Remarques beroemde anti-oorlogsroman Im Westen nichts Neues en – ander uiterste, maar eveneens heuglijk – haalt Joop van den Ende de succesmusical War Horse naar Carré.

En hoe zit het met de toekomst; met vernieuwing en experiment? Ook daar genoeg verheugends. FC Bergman brengt zijn hit Van den vos naar Nederland en Wunderbaum en de Warme Winkel komen met nieuwe voorstellingen. Bij de grote gezelschappen wordt de jeugd zichtbaarder. Het Nationale Toneel geeft ruim baan aan zijn talenten. Het Ro Theater heeft Sadettin Kirmiziyüz als maker gestrikt. En belofte Gaite Jansen maakt haar debuut bij TA: als Ophelia in Hamlet versus Hamlet.

Herien Wensink