Niet samen maar apart

AVOS? TRORO? Wie weet een goede naam voor het samengaan van AVRO en TROS? De fusieomroep noemt zichzelf AvroTros, maar dat moet beter kunnen. Tip: Samen Omdat Het Moet, zeg maar de SOM.

Sinds gisteren zijn de fusieomroepen een feit: AvroTros, VARA-BNN en KRO-NCRV. Met nog wat herschikking elders is het aantal publieke omroepen gereduceerd van 21 naar 8. Zoals de politiek dat wenste. De voorbereidingen zijn voorbij, nu wordt het echt. Komend jaar kunnen we zien wat het voor ons, kijkers, betekent.

Vooralsnog gaan we er niet op achteruit. Tussen morgen en volgende week woensdag gaan bij de publieke omroep negen nieuwe eigen programma’s van start, waaronder drie ambitieuze documentaireseries. De week daarna komt de AVRO – pardon, AvroTros – met de dramaserie Ramses. Hoezo kaalslag?

Bij RTL 4 proosten ze op het succes van RTL Late Night, de talkshow die Pauw & Witteman beconcurreert. Bij SBS 6 hopen ze dat Utopia, vanaf maandag dagelijks te zien, de kwakkelzender uit het dal zal halen. Op papier is de realityshow van John de Mol een spannend experiment. Vijftien mensen proberen een jaar lang om vanuit niets een kleine samenleving op te bouwen. Anders dan bij eerdere realityshows zal het niet vooral gaan om wie het met wie doet.

Zou het lukken? Gaat John de Mol zijn klapper Big Brother herhalen? Lastig te voorspellen. Tv-kijkers zitten wellicht niet te wachten op weer zo’n staaltje voyeurisme. Maar hier valt misschien, dankzij de gedwongen activiteit, weer eens iets echt te gluren. En onderschat nooit de kracht van De Mol, de man die ons kijkgedrag bij uitstek weet te sturen.

Voor de papieren media telt in 2014 maar één ding: digitalisering. Kranten en tijdschriften proberen hun inhoud op zoveel mogelijk manieren aan te bieden, en zoveel mogelijk digitale platforms te bedienen. Ze hebben haast, de switch naar digitaal gaat snel. Alleen: ze verdienen hun geld nu nog voornamelijk met papier. De lijn met papieren lezers gaat omlaag, de lijn met digitale lezers gaat omhoog, en niemand weet wanneer die lijnen elkaar gaan kruisen.

Nieuwe initiatieven zoeken naar manieren om geld te verdienen met journalistiek. De Correspondent had met crowdfunding een vliegende start, en moet zichzelf komend jaar bewijzen. Makkelijk is het niet, bleek afgelopen vrijdag uit een stuk op deze pagina over De Nieuwe Pers. Maar er gebeurt veel. Internationaal zijn er opmerkelijke ontwikkelingen, met internetmiljardairs die kranten kopen of sites voor onderzoeksjournalistiek lanceren.

Terwijl conventionele media transformeren en nieuwkomers experimenteren, profiteert de consument. Die wordt steeds beter op maat bediend. Uit een ruim aanbod leest en kijkt hij naar zijn voorkeuren, op een tijd en een plaats die hij wil. Dé mediatrend van 2014: iedereen zijn eigen programma. Niet samen maar apart.

Mark Duursma is chef van de mediaredactie.