Dat had een groot nadeel: wie een goed stuk in de krant las, kon dat bijvoorbeeld niet delen op Twitter of Facebook, en wie geïnteresseerd was in één specifiek verhaal moest de hele krant kopen - digitaal of op papier. Ook waren artikelen uit de krant slecht te vinden met zoekmachines.
Dat is natuurlijk zonde. De stukken uit onze kranten verdienen een groter publiek. Voortaan zijn alle artikelen uit NRC Handelsblad en nrc·next daarom ook beschikbaar via onze website nrc.nl. Ieder artikel heeft een eigen webadres en kan straks worden gevonden bij zoekmachines als Google of via de zoekbox op nrc.nl. Die zoekbox toont nu resultaten uit al onze beschikbare publicaties: de huidige en eerdere websites, NRC Handelsblad en nrc·next. Je kunt de resultaten filteren op publicatie, dus ben je alleen geïnteresseerd in artikelen die speciaal voor de website zijn geschreven, dan kies je bij ‘publicatie’ nrc.nl en je krijgt geen krantenstukken te zien.
De schatkamer is open
De zoekmachine wijst niet alleen de weg naar artikelen uit de kranten van vandaag: we hebben ook het archief van NRC Handelsblad (vanaf 1991) en nrc·next op deze manier ontsloten. Ieder van de ongeveer anderhalf miljoen stukken die sindsdien in onze kranten zijn verschenen, staat nu ook online. De schatkamer is open.
Een artikel uit de krant delen is daarmee een stuk gemakkelijker geworden. Moeilijk leesbare, met mobieltjes gemaakte foto’s van knipsels uit NRC Handelsblad zijn overbodig: lezers kunnen nu linken naar datzelfde artikel uit de krant, bijvoorbeeld in een mailtje, op een blog, op Reddit, Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn of via Whatsapp.
Volgenwieland Wieland van Dijk En dan nog een tip voor straks: Geschudde champagne smaakt niet http://t.co/sryK53H1dz via @nrc
De artikelen zijn zo vormgegeven dat ze op je mobiel, tablet of computer goed te lezen zijn.
Losse artikelen kopen
Toegang tot al die artikelen kun je op verschillende manieren krijgen. Voor krantenabonnees verandert er niets: die hebben en houden gratis toegang tot de webversies van artikelen uit de titel(s) waarop ze zijn geabonneerd. Inloggen is voldoende.
Niet-abonnees hebben voortaan de mogelijkheid om - in plaats van een hele krant - artikelen los te kopen. Voorlopig kost ieder artikel 10 cent. Alle nieuwe bezoekers krijgen bij aanmelding een startbedrag op hun tegoed, zodat de eerste vijf artikelen vrij toegankelijk zijn. Daarna kun je je tegoed opwaarderen om meer artikelen te lezen. Betalen kan op dit moment met iDeal of Paypal, en binnenkort voegen we daar nog creditcard en bitcoins aan toe. Gekochte artikelen verschijnen in je overzicht zodat je er altijd snel bij kan om ze nog een keer te lezen.
De betere ontsluiting van ons archief is een eerste stap naar een heleboel nieuwe mogelijkheden. Een verder verbeterde vormgeving, extra functionaliteit - artikelen die in een serie zijn verschenen bij elkaar plaatsen, een volledige polemiek als lang artikel beschikbaar maken, retrospectieven, e-boekjes over een bepaald onderwerp - er staat nog heel veel op de planning.