Ik wil kunst minder exclusief maken

Rafaël Rozendaal (33) heeft van websites een kunstvorm gemaakt. Vanaf 22 maart is zijn werk te zien op de tentoonstelling ‘External Memory’ in de Upstream Gallery.

Een eigen website is onmisbaar voor een kunstenaar die zijn werk in deze tijd in de markt wil zetten. Maar voor Rafaël Rozendaal (1980) is internet meer dan alleen een plek om je cv en je exposities onder de aandacht te brengen. Internet is zijn medium, zijn materiaal. Hij maakt websites die hij als kunstwerken verkoopt. Met als groot voordeel dat zijn werk altijd en overal door iedereen bekeken kan worden, op laptops, smartphones of iPads. „Mijn verlangen is om kunst minder exclusief te maken”, zegt Rozendaal. „Een website kan overal ter wereld tegelijk bestaan.”

Hij heeft inmiddels zo’n negentig kunstwebsites gemaakt, die jaarlijks zo’n veertig miljoen bezoekers trekken. De meeste sites bestaan uit eenvoudige animaties van abstracte kleurenvelden die langzaam van tint verschieten of als kabbelende golven voorbijdrijven. Andere websites zijn interactief, daar kun je het laten regenen door het touchscreen te beroeren, of je eigen composities bouwen door op kleurvlakjes te klikken. Wil je zo’n website aanschaffen, dan koop je bij Rozendaal de domeinnaam en komt jouw naam in de titelbalk te staan. „Maar je moet als verzamelaar wel beloven dat het werk openbaar blijft”, zegt Rozendaal. „Dat laat ik contractueel vastleggen.”

Rozendaal studeerde in 2002 af aan de kunstacademie van Maastricht. Sindsdien is hij op reis. Hij woonde in steden als Los Angeles, Tokio, Parijs en Berlijn, en zit nu in New York. „Het voordeel van mijn manier van werken is dat je overal aan de slag kunt. Ik zet mijn laptop aan en ben meteen ‘fully operational’. Mijn werk is niet lokaal. Ik zet iets online, iemand uit LA ziet dat, en voor je het weet heb je daar een expositie.” Tot eind januari is Rozendaals werk te zien op Seoul Art Square, op het grootste videoscherm van Azië. Ook heeft hij nu zijn eerste soloshow in de New Yorkse galerie Postmasters (t/m 18 jan), waar hij de ‘lenticular paintings’ laat zien waar hij sinds 2012 aan werkt. Deze schilderijen werken zoals vroeger de 3D-ansichtkaarten: als je erlangs loopt, verspringt het beeld. Met hun vrolijke kleuren en geometrische vormen herinneren ze aan de composities van schilders als Delaunay en Mondriaan. Maar doordat Rozendaal ze op de computer gemaakt heeft, hebben ze een hedendaags karakter.

Sandra Smallenburg