Geen dag zonder naam

Bijna alle dagen in het jaar zijn geclaimd voor een ziekte, een thema of een goed doel. Wanneer slaat zo’n ‘Dag Van’ aan?

Zaterdag is het Wereld Braille Dag. Verder deze maand nog de Data Privacy Day, Wereld Lepra Dag en de Nationale Gedichtendag. Dat allemaal in de Maand van de Spiritualiteit. En in het Europese jaar tegen Voedselverspilling. Ook in 2014 zijn er meer themadagen dan dagen in het jaar dagen telt. Geen dag of er is een thema aan gekoppeld, zo lijkt het.

Issuemomenten. Zo worden themadagen genoemd in de communicatiewereld. Iedereen mag een ‘Dag Van’ uitroepen. Meestal zijn ze bedacht door een stichting of een belangenorganisatie om een onderwerp op de agenda te krijgen.

En dan moet die Dag Van nog een succes worden.

„Om te beginnen heb je een onderwerp nodig waar mensen zich bij betrokken voelen”, zegt Mayke van Keep. Ze is consultant bij De Issuemakers, een communicatiebureau dat zich toelegt op het agenderen van maatschappelijke onderwerpen.

„Er zijn inmiddels zoveel dagen dat niemand het meer serieus neemt’’, zegt journalist Tijs Hofmans. Hij is de oprichter van fijnedagvan.nl, een overzichtswebsite met alle themadagen. Hij maakte de site omdat hij zich afvroeg hoeveel ‘dagen van’ er wel niet bestonden. De lijst telt inmiddels vierhonderd themadagen. Een dag als 5 december, is drie keer geclaimd: het is de Dag van de Ninja, Bodemdag en de Dag van de Vrijwilliger. En dan laten we Sinterklaas nog buiten beschouwing.

Volgens Van Keep hoeven de verschillende dagen elkaar niet in de weg te zitten. „Elke dag heeft zijn eigen doelgroep”, zegt ze. „Iemand die te maken kreeg met kanker in de familie zal gemotiveerd zijn om iets met Wereld Kanker Dag te doen dan iemand die dat niet heeft meegemaakt. Die zal die dag misschien niet eens opmerken.”

Een Dag Van is volgens haar bovendien niet zomaar interessant. „Je moet een dag relevant maken. Het thema mag niet als commercieel worden ervaren. Maar wanneer de initiatiefnemer commercieel is, kun je altijd nog een maatschappelijk thema aan de dag verbinden.” Voorbeeld is de Nationale Pannenkoekdag, waarop kinderen pannenkoeken bakken voor ouderen. Die wordt georganiseerd door pannenfabriek Tefal en kook- en bakproductenmaker Koopmans. Commercieel, maar op deze manier proberen de bedrijven de dag relevant te maken voor een groot publiek.

Op themadagen worden ook vaak activiteiten georganiseerd om extra aandacht te genereren. Op Grote Rekendag – bedoeld om kinderen te leren wat ze allemaal met rekenen kunnen doen – maakten basisscholieren vorig jaar reken- en meetkundige vragen over pretparken. Op Warme Truiendag is het niet alleen de bedoeling om een warme trui aan te trekken, maar vooral om de verwarming lager te zetten. Uiteraard georganiseerd om aandacht te vragen voor het milieu.

Wat heeft een dag nodig om een succes te worden? Zou bijvoorbeeld een Dag van je Ex kans van slagen hebben?

Een eerste vereiste voor de branding is media-aandacht, zeggen de issuemakers. Dat kan het beste door nieuws aan een dag te koppelen. Een veelgebruikte methode. „Let maar eens op’’, zegt Tijs Hofmans van fijnedagvan.nl. „Als er een rapport verschijnt over een gat in de ozonlaag, is het vast de Dag tot behoud van de Ozonlaag.”

Ook betrokkenheid van een BN’er kan van pas komen, zeggen de Issuemakers. Bij de Dag van je Ex zouden Patty Brard of Patricia Paay wellicht iets kunnen betekenen, opperen zij. „Zij zijn meerdere keren gescheiden en hebben genoeg te vertellen.’’

En dan? „Niet volgend jaar zeggen: we stoppen er weer mee”, waarschuwt Van Keep. Nee, een Dag Van heeft tijd nodig om te groeien. Hij moet worden begrepen en herkend. Een Dag hebben is één ding, een Dag houden is de volgende stap.

De themadagen op deze pagina’s zijn ontleend aan een jaarkalender van communicatieadviesbureau De Issuemakers.