Dit zijn mijn exen, ik hield van ze Over de foto’s

Ook in 2014 zijn er weer meer Dagen van dan er dagen in het jaar gaan // Waarom eigenlijk? En leveren ze wat op? // nrc.next neemt de proef op de som en stelt de Dag van je Ex in

Wouter en Mascha in 1991. Eigen foto

Zaterdag is het Wereld Brailledag. Maandag Internationale Dag voor Oorlogswezen. Verder deze maand: Data Privacy Day, Wereld Lepra Dag, Nationale Gedichtendag. Dat allemaal in de maand van de spiritualiteit. En oh ja, in het Europees jaar tegen Voedselverspilling.

Ook in 2014 zijn er weer meer themadagen dan aantal dagen in het jaar. Geen dag of er is een onderwerp aan gekoppeld.

Maar waarom zíjn al die dagen er? En wat leveren ze op?

Om daar achter te komen heeft nrc.next besloten een eigen dag in te stellen.

En dat gaat zomaar niet, blijkt.

Meestal worden themadagen – ‘issuemomenten’ heten ze in de communicatiewereld – bedacht door een stichting of een belangenorganisatie. De bedoeling is simpelweg: een onderwerp op de agenda krijgen. Iedereen mag aan elke dag van het jaar een thema koppelen.

Dus ja, als je wilt mag je een Dag voor Mezelf uitroepen. Kleine kans alleen dat iemand die dag ook maar iets interesseert.

„Voor een succesvolle dag heb je een onderwerp nodig waar mensen zich bij betrokken voelen”, zegt Mayke van Keep. Ze is van De Issuemakers, een communicatiebureau dat is gespecialiseerd in het agenderen van maatschappelijke issues.

Van Keep komt graag langs om te helpen met het bedenken van een Dag van, zegt ze aan de telefoon. Dus zit ze een paar dagen later met haar collega Lars Ykema aan tafel op de redactie, om te brainstormen. Ze hebben Amerikaanse voorbeelden meegebracht, „om wat inspiratie op te doen”. Want in Nederland mogen we dan veel speciale dagen hebben, „in Amerika zijn het er misschien wel vijfhonderd keer zoveel”.

Niet dat het er in Nederland weinig zijn.

„Er zijn inmiddels zoveel dagen dat niemand het meer serieus neemt’’, zegt Tijs Hofmans. Hij is een van de oprichters van fijnedagvan.nl, een overzichtswebsite met alle themadagen. In de Sp!ts en de Metro, op weg naar zijn stage, las hij regelmatig over een Dag van. „Ik begon me af te vragen hoeveel van die dagen er wel niet bestonden.”

Elke dag een eigen doelgroep

Dat was in 2006. De lijst is sindsdien alleen maar langer geworden. Zijn website telt inmiddels zo’n vierhonderd dagen. „Per jaar komen er veertig tot vijftig dagen bij. Een stuk of vijftien houden op te bestaan’’, schat Hofmans.

Niet erg, zegt Van Keep. Volgens haar hebben al die dagen geen invloed op het uiteindelijke resultaat van ‘een issuemoment’: „Elke dag heeft zijn eigen doelgroep.”

Als voorbeeld geeft ze iemand die te maken heeft gehad met kanker in de familie. „Die is waarschijnlijk gemotiveerd om iets met Wereld Kanker Dag te doen. Anderen zullen die dag misschien niet eens opmerken.”

Maar een themadag is niet zomaar interessant. Van Keep: „Je moet een dag relevant maken. Een Dag van mag niet als commercieel worden ervaren.”

En als de initiatiefnemer commercieel is?

Dan kun je altijd nog een maatschappelijk thema aan de dag verbinden. Nationale Pannenkoekdag is daar een voorbeeld van, een dag waarop kinderen pannenkoeken bakken voor ouderen. De dag wordt georganiseerd door Tefal en Koopmans. Iets soortgelijks geldt voor Burendag, georganiseerd om het contact tussen buren te bevorderen. Het is een initiatief van Douwe Egberts.

De Dag van de nrc.next-lezer is dus geen optie, concluderen we: te commercieel voor een Dag van. Maar wat voor dag zouden we dan wel kunnen uitroepen?

Een Offlinedag, bedenken we. Maar die blijkt al te bestaan. Sterker nog: die werd vorig jaar twee keer gehouden.

Resetdag dan?

Zou kunnen. Van Keep: „2 januari is een tussendag. Een dag tussen de feestdagen en de start van het nieuwe jaar.”

En een moment om na te denken over je relatie. „Want in januari gaan meer stellen uit elkaar.”

De Dag van je Ex. Daar had de redactie al eerder aan gedacht. Moeten we daar dan niet iets mee doen?

Lars Ykema krast over het logo van nrc.next. Zwarte strepen over de n en de t: nrc.ex. „Als jullie de Dag van je Ex uitroepen, kun je de krant op deze manier vormgeven.”

2 januari wordt voortaan de Dag van je Ex, besluiten we.

En dan de dag nog relevant maken

Oké, nu hebben we een thema. Maar dat maakt de dag nog niet relevant. Niemand zal aandacht aan iets besteden als er eigenlijk niets is.

Vandaar dus dat er vaak activiteiten worden georganiseerd op een Dag van. Op Grote Rekendag leren kinderen al spelend wat ze met rekenen kunnen. En dat rekenen leuk is. Tenminste, dat is het doel. Daarom stonden basisscholen vorig jaar tijdens die dag in het teken van reken- en meetkundige vragen over pretparken.

En op Warme Truiendag is het niet alleen de bedoeling om een warme trui aan te trekken, maar ook om de verwarming daarna lager te zetten. Uiteraard georganiseerd om aandacht te vragen voor het milieu.

Maar hoe organiseer je een activiteit voor de Dag van je Ex?

Online, besluiten we. Vanmorgen plaatsten we een bericht op onze website, met liedjes over exen. En in deze krant een twitteroproep.

Zijn we er dan?

Nee, nog lang niet. Want om een succes te worden heeft de Dag van je Ex media-aandacht nodig.

Daar weten Van Keep en Ykema wel iets op: koppel nieuws aan de Dag van, adviseren ze. Klopt, zegt Tijs Hofmans van fijnedagvan.nl: „Als er een rapport verschijnt over een gat in de ozonlaag, is het vaak de Dag ter behoud van de Ozonlaag.”

Een rapport hebben we uiteraard niet gereed. Maar na de brainstorm mailt Ykema wat onderzoeken en achtergrondverhalen over exen.

Ook een BN’er kan van pas komen, weten ze. Suggestie van De Issuemakers: ex-koppels die nog steeds met elkaar samenwerken en dus op een bijzondere manier met hun ex moeten omgaan. „Of misschien zou je wat met Patty Brard of Patricia Paay kunnen doen? Zij zijn meerdere keren gescheiden en hebben genoeg te vertellen.’’

Misschien experts op het gebied van exen, maar niet de vrouwen van wie wij denken dat ze onze dag tot een succes gaan maken. De BN’ers vervangen we door onze eigen columnisten, die een ode aan hun ex schrijven.

En dan?

„Niet volgend jaar zeggen: we stoppen er weer mee”, waarschuwt Van Keep. Een Dag van heeft tijd nodig om te groeien. Hij moet worden begrepen en herkend.

Een dag hebben is één ding, maar een dag houden is de volgende stap.