Kapitaal voor plastic schoenen van Crocs

Een nieuwe kans voor wat bekend werd als de lelijkste schoen van de afgelopen jaren: durfkapitalist Blackstone Group investeert 200 miljoen dollar (146 miljoen euro) in Crocs. De bestuursvoorzitter van de Amerikaanse beursgenoteerde schoenenproducent, John McCarvel, treedt in april volgend jaar af. Dat maakte het bedrijf afgelopen weekend bekend.

Blackstone krijgt voor de investering een pakket preferente aandelen die na drie jaar te converteren zijn in gewone aandelen. Tegen de beurskoers van vrijdag zou dat pakket een belang van 13 procent betekenen. Blackstone kan als een soort rente een jaarlijkse uitkering van 6 procent van de geïnvesteerde 200 miljoen tegemoetzien. Ook krijgt de investeringsmaatschappij twee zetels in het bestuur van de onderneming.

Crocs zal het geld gebruiken om meer eigen aandelen te kopen en daarmee de koers weer omhoog te helpen. „We verwachten dat deze initiatieven een stabielere beurskoers en aandeelhoudersbasis brengen”, aldus financieel directeur Jeff Lasher van Crocs in een persbericht.

Die strategie lijkt te werken. De koers voor het schoenenbedrijf steeg vanaf de bekendmaking met 20 procent naar een waarde van 16 euro.

Daarmee heeft het bedrijf het succes nog niet terug. Zes jaar geleden werd de felgekleurde plastic klomp met karakteristieke gaten aan de bovenkant nog gespot aan de voeten van menig bekendheid.

Drew Barrymore, George Bush en Iggy Pop; de door de modewereld gehate schoen paste iedereen.

Net zo snel als de hype opkwam, verdween deze weer. Om in 2007 aan de extreem grote vraag te voldoen sloot het beursgenoteerde bedrijf grote leningen af. Daarmee werd de productie aanzienlijk verhoogd, maar in 2008 zakte de omzet in. Crocs leed dat jaar een verlies van 185 miljoen dollar en het aandeel kelderde van 75 dollar in 2007, naar 1 dollar in 2009.

Het bedrijf zou het einde van 2009 niet halen, dachten sceptici. Maar het is er nog steeds. Ondanks de schijnbaar afnemende populariteit van Crocs stegen de omzet, de winst en het eigen vermogen van het Amerikaanse bedrijf sinds 2009 gestaag. Crocs sloot 2012 af met een winst van 137 miljoen. Crocs verkoopt nu meer dan driehonderd soorten schoenen, en is actief meer dan negentig landen.

Dit jaar gaat het minder goed. Door tegenvallende verkoop in de Verenigde Staten en Japan is de omzet in het derde kwartaal met 2 procent gedaald. In november werd door bronnen gemeld dat Crocs op zoek was naar een koper. De toekomst ligt volgens het bedrijf in Azië. Daar is de reputatie van Crocs minder verbonden met de ‘lelijke’ plastic klomp en staan mensen volgens de schoenenproducent open voor de driehonderd andere modellen.