Geen last van oplaadstress in de stad

Het aantal elektrische auto’s groeit. De vraag naar oplaadpunten in de stad neemt dan ook toe.

Op de Mariaplaats in Utrecht staat het drukste oplaadpunt voor elektrische auto’s van die stad. Daar plaatsen we binnenkort een paal bij, zegt de woordvoerder van de gemeente.

Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit. Vooral de laatste maanden, omdat in 2013 autokopers nog konden profiteren van een groot belastingvoordeel. Begin dit jaar waren er nog 7.500 elektrische voertuigen, eind november waren dat er 20.500 – inclusief hybride voertuigen, die ook op benzine kunnen rijden.

De stichting E-laad waarschuwt dat komend jaar elektrische autobezitters te maken kunnen krijgen met oplaadstress: ze zullen in een file voor drukbezochte oplaadpunten moeten wachten. E-laad is de stichting van netbeheerders die verantwoordelijk is voor de meeste publieke laadpalen.

Daar zijn er nu 3.434 van, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Vorig jaar waren dat er 2.782. Daarnaast zijn er 2.882 semipublieke laadpunten, bijvoorbeeld bij supermarkten. Dat zijn er nauwelijks meer dan een jaar eerder. Die punten zijn niet altijd open. Autobezitters met een garage of oprijlaan hebben hun eigen oplaadpunt.

Problemen met opladen hangen samen met de woonplaats van de elektrische autobezitter. In de grote steden valt de oplaadstress in 2014 nog mee. Buiten de Randstad is het enthousiasme waarmee oplaadpalen worden geplaatst per gemeente verschillend. De woordvoerder van E-laad: „In verschillende steden en dorpen zal er een tekort ontstaan.”

In grote steden wordt in rap tempo ruimte gemaakt voor elektrische auto’s. Hoewel de absolute aantallen in het niet vallen bij de ruimte voor ‘gewone’ auto’s. Rotterdam opende onlangs het 500ste oplaadpunt. Wethouder Alexandra van Huffelen (milieu, D66) noemde dat „het begin van een nieuw tijdperk”. Een oplaadpaal heeft twee oplaadpunten, dus in totaal staan er nu 250 oplaadpalen. Eind 2014 moeten er ten minste 1.000 oplaadpunten in Rotterdam zijn.

Rotterdam garandeert iedereen die een elektrische auto aanschaft die in de stad geregistreerd staat, een oplaadpunt in de buurt. Omdat zulke auto’s nieuw gekocht moeten worden (een tweedehandsmarkt bestaat nog niet) en de levertijd ten minste een half jaar bedraagt, kan de gemeente die belofte komend jaar nakomen. Hoe het er na 2014 zal uitzien, is onduidelijk.

In Utrecht zijn nu 186 oplaadpunten (93 palen) en 50 oplaadpunten bij bedrijven. De ambitie voor eind 2014 is 300 oplaadpunten in de stad. „We houden vooral de vraag naar palen goed in de gaten”, zegt een woordvoerder van de gemeente. „Als er een oplaadpunt nodig is, komt die er.”

In Utrecht was het parkeren op de oplaadplaatsen tot nu toe gratis. Vanaf 1 januari 2014 gaat het normale parkeertarief gelden. Dat voorkomt dat er mensen na het opladen hun auto laten staan.

Een kaart met oplaadpunten van de gemeente Amsterdam laat zien dat elektrisch rijden een privilege voor de rijkeren is. De meeste punten staan in dure wijken, zoals bij het Vondelpark en rond de Apollolaan. Ten westen, noorden en zuiden van de ringweg A10 staan ze nauwelijks.

Twee jaar geleden waren er 200 oplaadpunten in de stad. Nu zijn er 700 en in 2015 moeten het er 2.000 zijn – op een totaal van 160.000 parkeerplaatsen. Dat jaar zijn er zo’n 5.000 elektrische auto’s in de stad.

Wethouder Eric Wiebes (verkeer, VVD) wil de luchtkwaliteit verbeteren. Voor ‘vuile’ auto’s krijgen bewoners geen parkeervergunning meer, schone auto’s worden bevoordeeld – en niet alleen elektrische. Zo staan de Amsterdamse aanschafsubsidies voor elektrische bedrijfswagens ook open voor voertuigen die rijden op waterstof of groen gas.

De oplaadpunten zijn parkeerplaatsen, met alle regels en verplichtingen die daarbij horen. Een auto die daar zijn stekker in het stopcontact heeft, moet een parkeervergunning hebben of een parkeerticket.

In Den Haag is nog plek zat, zegt de gemeente. In twee jaar tijd zijn er 350 oplaadpunten gekomen. Voorlopig zijn dat er genoeg. „We hebben het een maand geleden nog uitgezocht”, zegt een woordvoerder. In Den Haag wordt soms geklaagd over laadpunten die leeg blijven, terwijl de reguliere parkeerplaatsen eromheen bezet zijn. Bij laadpunten mogen alleen auto’s staan die opladen. Anders volgt een boete.