‘Topmanagers zijn juist meer dan ooit bezig met snelle winst’

Dominic Barton, algemeen directeur van consultancybureau McKinsey & Company, in juni 2011. Foto EPA / Bagus Indahono

Topmanagers weten dat een langetermijnstrategie noodzakelijk is, maar zijn juist meer dan ooit bezig met winst op de korte termijn. Dat schrijft de Volkskrant vanochtend naar aanleiding van een onderzoek van consultancybureau McKinsey & Company, dat duizend managers van over de hele wereld ondervroeg.

De financiële crisis die in 2008 ontstond zorgde voor een oproep (van onder meer de OESO, de G20 en het World Economic Forum) aan Amerika en andere grote economieën om zich niet blind te staren op ‘kwartaalkapitalisme’ en juist te investeren in groei en innovatie op de lange termijn. Maar het onderzoek van McKinsey laat zien dat wat managers vinden dat ze moeten doen, iets heel anders is dan wat ze in de praktijk brengen.

Ruim driekwart (79 procent) van de ondervraagden zegt prioriteit te geven aan een zo hoog mogelijke winst binnen twee jaar. Volgens 63 procent is de druk van beleggers om op zo’n korte termijn winst te maken de afgelopen vijf jaar toegenomen. Maar liefst 86 procent erkent dat beslissingen nemen op basis van een langetermijnstrategie eigenlijk beter zou zijn voor de stabiliteit van het bedrijf en het bevorderen van innovatie.

Volgens Dominic Barton, de algemeen directeur van McKinsey, en Mark Wiseman, CEO van het grootste pensioenfonds van Canada, kan er verandering komen “als de grootste spelers - met name de pensioenfondsen, beleggingsfondsen, verzekeraars en vermogensfondsen - zich ermee gaan bemoeien.” Zij hebben 73 procent van de aandelen van de duizend grootste Amerikaanse bedrijven in handen, veel meer dan de 47 procent in 1973. Ze beleggen namens langetermijnspaarders, belastingbetalers en investeerders en hebben dus de macht en de ruimte om zich op langetermijnbeleggingen te richten, aldus McKinsey.

De resultaten van het onderzoek van McKinsey worden gepubliceerd in het januarinummer van de Harvard Business Review, maar het artikel staat ook online.

    • Peter Zantingh