Twitter na de #beursgang

Kan Twitter na de geslaagde beursgang blijven groeien?

Niks smartphone. In de begindagen van sociaal netwerk Twitter, in 2006, stuurden gebruikers elkaar via een ouderwets mobieltje sms’jes over en weer. De rammelende webdienst viel om de haverklap uit, de oprichters vochten elkaar de tent uit over wat Twitter nu eigenlijk was, of moest gaan worden.

Anno 2013 wil Twitter de hartslag van de wereld zijn, de ‘real-time soundtrack to the biggest global moments’. Een mix van nieuws(-alarm), opinie, pr-spin en entertainment. De simpele Twittertijdlijn van toen is nu aangekleed met foto’s, video’s en discussies. En advertenties – waarvan er nog niet genoeg verkocht worden om winst te maken. Maar beleggers hebben er veel vertrouwen in dat Twitter profiteert van de groeiende online advertentiemarkt: de koers klom sinds de beursgang in november van 26 naar bijna 75 dollar.

Twitter grootste kans is uitbreiding van de internationale advertentieverkopen. En het grootste risico is afkalving van het ledenbestand (nu 231 miljoen). Het groeitempo daalde tot 6 procent per kwartaal. In 2014 moet Twitter weer gezonde jonge aanwas tonen. Nederland geeft wat dat betreft het slechte voorbeeld: marktonderzoeker GfK meldde deze maand dat de 3,5 miljoen Nederlandse twitteraars minder actief zijn dan een jaar geleden.

Twitter ontbeert de cohesie van andere sociale media en dat maakt afhaken makkelijker. Twitteraars zijn je vrienden niet, zoals op Facebook, of je professionele netwerk (LinkedIn). De vraag blijft: is Twitter een onmisbaar medium voor iedereen of verandert het in een ‘media-medium’, waar mensen uit het communicatievak met elkaar communiceren over communicatie? Als gewone gebruikers afhaken dreigt die soundtrack van global moments een voorspelbaar liedje te worden.

    • Marc Hijink