Toen Strawinsky’s muziek nog shockeerde

Zien Informatief

De Tiende van Tijl op reis: Le Sacre du Printemps

Nederland 3, 20.25-21.25u.

Op 29 mei 1913 ging in het pas geopende Parijse Théâtre des Champs -Élysées het ballet Le Sacre du Printemps in première. De manager van de nieuwe zaal wou zijn theater prominent op de kaart zetten en had de Ballets Russes van impresario Diaghilev 25.000 francs per voorstelling beloofd – het dubbele van hun gage in het seizoen daarvoor.

Een journalist van L’Echo de Paris die een repetitie had bijgewoond had zijn lezers al opgestookt door te melden dat zowel de dans als de muziek van Igor Strawinsky erg ongebruikelijk was. De artistieke incrowd verheugde zich al op de gekwetste zielen van de bourgeoisie. En inderdaad, die begon zich al te roeren voordat het doek openging en toen het ballet eenmaal aanving, maakten ze zo’n herrie dat de dansers de muziek niet meer konden horen. Schandaal!

Na honderd jaar wordt in artistieke kringen met weemoed teruggedacht aan de tijd dat muziek nog shockeerde – behalve dan in Strawinsky’s geboorteland Rusland, waar men muzikanten nog serieus neemt en in de kerker smijt.

Tijl Beckand gaat vanavond in Parijs op zoek naar de verhalen achter Le Sacre, Stravinsky, Diaghilev en de later gek geworden choreograaf Nijinski.